FNV Bijbaancampagne start in alle vroegte

FNV

FNV Bijbaancampagne start in alle vroegte
Baanbrkers - (brigitte.janssen@fnv.nl)

FNV-voorzitter Lodewijk de Waal opent woensdag 21 juni in alle vroegte de FNV Bijbaancampagne 2000. Net als in zijn jonge jaren stapt de voorzitter om 5.00 uur op de fiets om de krant te bezorgen aan slapend Nederland. Na afloop van zijn krantenronde ontbijt De Waal op het hoofdkantoor van de FNV met bijbaners uit diverse sectoren. Tenslotte deelt de voorzitter van de grootste vakcentrale van Nederland bij station Amsterdam-Sloterdijk de /'Spits/' uit.

De Bijbaancampagne 2000 loopt tot september. Onder het motto /'Haal meer uit je bijbaan, bel de FNV Bijbaantelefoon 0900 3 300 300/' kunnen jongeren bij de FNV terecht met vragen en opmerkingen over bijvoorbeeld salaris, belastingen en ziekenfondspremie. Informatie over deze zaken is ook te vinden op de speciale FNV-site /'Baanbrekers/' die deze week de lucht ingaat. Daarnaast stelt de FNV voorlichtingsmateriaal beschikbaar aan een groot aantal scholen en jongerenorganisaties.

De Nederlandse economie draait voor een belangrijk deel op bijbaners. Zeker de helft van alle scholieren en studenten heeft intussen een bijbaan. Toch lopen veel mensen geld mis wanneer ze hun rechten niet voldoende benutten. Zo levert het terugvragen van teveel betaalde belastingen en ziekenfondspremies al snel honderden guldens voordeel op. In de loop van de week presenteert de FNV actuele cijfers over jongeren op de arbeidsmarkt.

De Bijbaancampagne komt in de plaats van de FNV Vakantiewerkcampagne, die de vakcentrale de afgelopen zomers organiseerde. Door inventarisatie van de vragen die via de Bijbaantelefoon (elke werkdag van 09.00 tot 16.00 uur) en de internetsite binnenkomen, kan de FNV straks nog beter inspelen op de individuele behoeften van bijbaners. De vakcentrale hoopt daarmee ook hun collectieve belangen nog beter te kunnen behartigen. Een voorbeeld van dat laatste is de kwestie rond de beloning van 13- en 14-jarigen. Hoewel deze groep sinds enkele jaren betaald werk mag verrichten is er op hen geen minimumloon van toepassing. Het Landelijk Bureau Leeftijdsdiscriminatie oordeelde onlangs dat hier inderdaad sprake is van leeftijdsdiscriminatie. De FNV hoopt dat minister Vermeend (Sociale Zaken) alsnog het minimumloon van toepassing verklaart op de jongste deelnemers aan de arbeidsmarkt.

Meer informatie:
FNV Voorlichting, Richard Gielen: 020 5816 556/ 06 26 492 693 Martine de Bruijn (op woensdag): 06 23 211 121