LC-congres in groningen over lokaal sportbeleid in beweging

Datum nieuwsfeit: 21-06-2000
Dit persbericht is verstuurd door LC
Nederlands instituut voor lokale Sport & Recreatie
Dordrecht, 19 juni 2000

LC-CONGRES IN GRONINGEN OVER LOKAAL SPORTBELEID IN BEWEGING

Op 21 en 22 juni vindt in Groningen het LC-Congres plaats, waarbij dit jaar het thema 'lokaal sportbeleid in beweging' centraal staat. Een onderwerp dat aanslaat, gezien het feit dat het aantal aangemelde deelnemers de verwachtingen ver overstijgt. Momenteel hebben 350 vertegenwoordigers (ambtenaren en bestuurders) van overheden en het bedrijfsleven uit de sport- en recreatiesector, zich voor het congres ingeschreven en komen er nog dagelijks aanmeldingen bij. De congresorganisatie was oorspronkelijk van 275 deelnemers uitgegaan.

Het congres wordt elk jaar door LC, Nederlands instituut voor lokale Sport & Recreatie, in samenwerking een gastgemeente georganiseerd. Dit jaar toont Groningen zich een goede gastheer. Ook het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) en de Stichting Jeugd in Beweging (JiB) leveren dit jaar een belangrijke inhoudelijke bijdrage binnen het thema 'lokaal sportbeleid in beweging', waarbij het accent wordt gelegd op kinderen en jongeren. Een goede keuze daar de jeugd een belangrijke doelgroep vormt bij de ontwikkeling van lokaal sportbeleid. Tijdens het congres wil de organisatie laten zien hoe de lokale overheid en de sportsector zelf vernieuwingen in het beleid tot stand hebben gebracht als gevolg van stimulansen en impulsen vanuit de rijksoverheid.

Het programma van het LC-Congres is divers van samenstelling. Woensdagochtend 21 juni staan als eerste de opening door de Groningse burgemeester Wallage en de jaarrede door Joop Worrell (vice-voorzitter van LC) op het programma. Daarna verzorgen Johan Stekelenburg (voorzitter Jeugd in Beweging) en Henk Pijlman (wethouder voor sport- en jeugdbeleid in de gemeente Groningen) een aantal inleidingen. Jan Franssen, benoemd tot Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland en tot voor kort voorzitter van LC, zal via een videoverbinding een speciale bijdrage leveren.

's Middags gaan de deelnemers per fiets de stad in, op zoek naar vernieuwende projecten binnen de combinatie sportvereniging, school, wijk en buurt. De deelnemers kunnen workshops volgen op (sport)locaties, zoals de Vensterschool, het Skateboardpark, het nksportcentrum, de openbare bibliotheek en het Helperzwembad.

Ook donderdagochtend is er de mogelijkheid om op twee locaties workshops te volgen. In de Martinihal/Gasunie komt aan de orde hoe grote sportevenementen kunnen worden gebruikt om breedtesport te stimuleren. Onderwerpen zijn o.a. de start van de Giro d'Ita a 2002 in Groningen en het nieuwe FC Groningen stadion. Op de andere locatie, het recreatiegebied Kardinge, wordt aandacht besteed aan 'leisure-parken' en de vraag hoe sport en particulier initiatief samengaan.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties