Politiebericht Utrecht: resultaten RAG team

Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 21-06-2000

Politiebericht Utrecht: district Binnensticht, 09.45 uur
Resultaten RAG team

BINNENSTICHT - Begin dit jaar is de politie Binnensticht gestart met het RAG team (Repressieve Aanpak Geweld). De politie kwam tot de opzet van dit team door de toename van geweldsdelicten in het district tussen 1998 en 1999. Bovendien is geweld een speerpunt binnen de Politie Regio Utrecht. Door de opzet van een RAG team met extra menskracht probeert de politie Binnensticht de geweldspiraal te doorbreken. Elke zaak met geweld wordt onderzocht en daders van geweld kunnen er op rekenen dat zij niet zonder boet of dagvaarding het politiebureau verlaten.

Het team heeft sinds de oprichting begin dit jaar 93 zaken van geweld, bedreiging, straatroof en mishandeling behandeld. In totaal heeft het team 63 zaken opgelost, zijn er 25 zaken opgelegd, zijn 3 zaken doorgestuurd naar de wijkagent voor verder onderzoek en zijn 2 zaken nog in behandeling. Hieronder volgt een selectie van resultaten van de meest recente zaken.

Zo was er de openlijke geweldpleging op terrein van een voetbalvereniging in Bunnik op zondag 2 april 2000. Daarbij werd na afloop de assistent-scheidsrechter belaagd door diverse spelers/begeleiders van de bezoekende voetbalvereniging uit Utrecht. Daarbij liep de assistent-scheidsrechter een gebroken middenhandsbeentje op. Tegen drie personen is proces-verbaal opgemaakt. In totaal werden 12 betrokkenen gehoord.

Op 9 april 2000 vond een bedreiging plaats met een mes en een bijl in Bilthoven. Eén verdachte kreeg een dagvaarding. De verdachte had uit de buddyseat van zijn scooter een bijl gepakt en had daarmee anderen bedreigd n.a.v. een onenigheid in een horecagelegenheid. In dit onderzoek werden 9 betrokkenen gehoord.

Een boze buurtbewoner die op 22 april in Bilthoven met een honkbalknuppel een jongen mishandelde omdat deze overlast gaf, kreeg een boete van .850,=.

Bij de openlijke geweldpleging op 7 mei in de 2e Dorpsstraat in Zeist is één verdachte voorgeleid en heeft er één een dagvaarding gekregen. De andere 9 hadden in de nacht zelf al een dagvaarding of boete mee naar huis gekregen.

Op 28 mei raakte in het Houdringebos in Bilthoven een man gewond aan zijn milt nadat hij een stok tegen zijn rug had gekregen. De gooier van de stok werd opgespoord en kreeg een dagvaarding mee.

De politie is tevreden met de tot nu toe behaalde resultaten. Het aantal gevallen van geweld daalt echter nog niet, dus zal ook de komende tijd punt van aandacht blijven. De daders van bedreigingen, mishandeling, openlijke geweldplegingen en straat- en tasjesroof zullen niet straffeloos blijven, maar zullen zich moeten verantwoorden voor hun daden.

Schoolproject vernieling

BILTHOVEN Aan een basisschool aan de Kees Boekelaan heeft de politie meegewerkt aan het project'Vernieling'.

Voor een zestal klassen (180 leerlingen) werd onder het mom 'NEE bedankt' les gegeven door de politie. Na het zien van de videofilm 'Ik heb het niet gedaan' konden de kinderen vragen stellen aan de politie. Het project en de inbreng van de politie kan als zeer geslaagde worden beschouwd.

Rijden onder invloed

DRIEBERGEN/RIJSENBURG Tijdens de surveillance zag de politie Woensdagnacht een bestuurder rijden waarvan men het vermoeden had dat hij gedronken had.

Omstreeks half drie werd een 25-jarige bestuurder uit Nieuwegein op de Hoofdstraat aan de kant gezet. Het vermoeden bleek juist te zijn en de man werd overgebracht naar het bureau.

Uit de ademanalyse bleek dat hij 1.2 promille alcohol in zijn bloed had. Buiten een rijontzegging van vijf uur kan de man ook een boete van 900,= verwachten. Vrouw rijdt met teveel op ODIJK Woensdagnacht omstreeks half drie controleerde de politie op de Gaspeldoorn een 25-jarige automobiliste uit Odijk.

De vrouw stopte juist voor haar woning. Tijdens de controle bleek dat zij gedronken had. De politie wilde haar meenemen naar het bureau voor een ademanalyse. Op dat moment kwam de echtgenoot van de vrouw naar buiten en ging zich ermee bemoeien.

Na een goed gesprek ging de vrouw vrijwillig mee naar het bureau. Het resultaat van de ademanalyse was dat de vrouw 1.3 promille alcohol in haar bloed had. Zij is met een rijontzegging van 6 uur en een dagvaarding naar huis gestuurd.