Onderzoek: verbetering record digitale besmetting met 5 jaar

"VERBETERING WERELDRECORD DIGITALE BESMETTING MET 5 JAAR"

Het LoveBug-vandal heeft de twijfelachtige eer gehad om alle records te breken op het gebied van het aanrichten van schade in zo kort mogelijke tijd.

Heeft het Jerusalem-virus uit 1987 er maar liefst 5 jaar over gedaan om in totaliteit voor zo'n 100 miljoen gulden schade te veroorzaken; het LoveBug-vandal had er slechts 5 uur voor nodig om organisaties wereldwijd op te zadelen met een thans geschatte schade tussen de 1,5 en 15 miljard gulden.

Deze cijfers zijn afkomstig van de International Computer Security Association (ICSA.net), waar het Israelische Aladdin Knowledge Systems lid van is. Aladdin heeft reeds 3 jaar geleden de nieuwe Internet-problematiek onderkend en biedt met haar eSafe-productrange een pro-actieve oplossing ter bescherming tegen dit soort nieuwe gevaren. Conventionele antivirus software biedt hiertegen geen afdoende bescherming. Het bewijs hiervoor is dat leveranciers van dit soort software telkens met een update moeten komen voor iedere nieuwe variant. Zo ook nu weer na de waarschuwing van de FBI over het VBS.Stages.A-vandaalprogramma waarin ook gebruik wordt gemaakt van Visual Basic Script.

Het ISCA-voorbeeld toont tevens aan dat in de Nieuwe Economie niet langer mag worden vertrouwd op verouderde technologieën. Het merendeel van de organisaties is nog immer van mening dat traditionele antivirus software - en in het gunstigste geval een firewall - afdoende bescherming biedt. Volgens Peter van Ruiten, algemeen directeur van Aladdin's Benelux-vestiging in IJsselstein, "staan we pas aan de vooravond van nog meer ellende". Alleen pro-actieve beschermingsmethoden, zoals eSafe, kunnen dan voldoende soelaas bieden. Steeds vaker wordt Aladdin's eSafe uitstekend beoordeeld door de hoogste (beveiligings)instanties en uiteindelijk intern ingezet voor hun eigen bescherming.

BRON: ISCA.net

Aladdin Knowledge Systems (NASDAQ: ALDN), gevestigd in Tel Aviv (Israël) en met een wereldwijde omzet in 1999 van 100 miljoen NLG, houdt zich als internationaal marktleider op het gebied van Internet- en software-beveiliging bezig met oplossingen voor een veilig gebruik en distributie van digitale content; van applicatie-software tot Internetgebruik en -toegang. Aladdin's klanten zijn software-vendors en organisaties die hun medewerkers een veilige toegang tot het Internet willen geven inclusief bescherming van de eigen bedrijfsinformatie en
-productiviteit. Meer informatie is te vinden op Aladdin's website: www.ealaddin.com
of via de Benelux-vestiging van Aladdin in IJsselstein.

Noot voor redacties