Maximale doorbetaling aan artiesten en platenproducenten

Datum nieuwsfeit: 21-06-2000
Bezoekadres: Vaartweg 51 / 1211 JE Hilversum

Telefoon: (035) 6244 653

Fax: (035) 6280 971

Internet: www. Sena.nl

Kenmerk

21 juni 2000

SENA / Persbericht Jaarverslag 1999

MAXIMALE DOORBETALING AAN ARTIESTEN EN PLATENPRODUCENTEN

Hilversum, 21 juni 2000 - In het afgelopen jaar is de Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten (SENA) er in geslaagd om alle geïncasseerde gelden ook daadwerkelijk door te betalen aan de vele duizenden rechthebbende artiesten en platenproducenten.

Deze mijlpaal is mede bereikt door de gunstige beleggingsresultaten en een effectief beleid van kosten-beheersing. De Hilversumse Stichting incasseerde vorig jaar ruim 44 miljoen gulden, een stijging van 14% ten opzichte van 1998. De inkomstengroei is mogelijk gemaakt door intensieve marketing- en controle activiteiten richting muziekgebruikende ondernemingen en nieuwe samenwerkingsverbanden met (branche) organisaties. De doorbetalingen van gelden aan artiesten en producenten met betrekking tot de meest recente muziekperiode steeg met maar liefst 31%.

In het jaarverslag 1999 worden grote vraagtekens geplaatst bij de huidige opstelling van de publieke omroepen. Kon SENA met vrijwel alle zendgemachtigden in Nederland (inclusief buitenlandse omroepen) al snel tot overeenstemming komen, in de besprekingen met de NOS is tot nu toe geen enkele vooruitgang te bespeuren. Deze impasse, die betrekking heeft op de vergoedingshoogte voor de periode tot en met 1997, duurt al 6 jaar en is nu uiteindelijk voorgelegd aan de Hoge Raad.

Op het SENA voorstel om te komen tot een constructief overleg over de periode vanaf 1998 is door de NOS afwijzend gereageerd. Mede als gevolg van deze starre houding is in het afgelopen jaar ook geen overeenstemming bereikt met de regionale publieke omroepen (ROOS) en met de lokale publieke omroepen (OLON).

De voorzitter van het Algemeen Bestuur van SENA, Ed Nijpels: "De NOS betaalt nu maar een fractie van wat zij eigenlijk zou moeten betalen. Artiesten en producenten worden van deze situatie eigenlijk het financiële slachtoffer. Vergeleken met de omvangrijke bedragen die de publieke omroepen aan auteursrechten (BUMA) betalen, worden de platenproducenten en artiesten in Nederland eigenlijk afgescheept met een fooi.

Ook in de ons omringende landen wordt door de publieke omroepen een veelvoud betaald van hetgeen de NOS naar eigen zeggen "billijk" vindt.

Anders gezegd, met deze onbegrijpelijke houding "devalueert" de NOS in hoge mate de rechten van artiesten en producenten."

De Stichting ter Exploitatie van Naburige Rechten (SENA) is door het Ministerie van Justitie aangewezen om de vergoedingen voor uitvoerende kunstenaars en Producenten voor het gebruik van muziek te innen bij betalingsplichtigen. Dit zijn bedrijven die op enige manier (achtergrond) muziek ten gehore brengen. SENA doet dit op basis van de Wet op de naburige rechten (WNR) van 1 juli 1993.

Noot voor de redactie (

Noot voor redacties