Verzekeraars: debat toekomst zorgsector start bij knelpunten

Datum nieuwsfeit: 21-06-2000

Persbericht

Goed debat over toekomst zorgsector start bij bestaande knelpunten níet bij verzekering

21 juni 20000

Het debat over de toekomst van de gezondheidszorg moet aan de goede kant van de streep beginnen, dat wil zeggen bij de knelpunten in de zorg en níet bij de vormgeving van de zorgverzekering. De wachtlijsten in de zorg, het krappe en eenzijdige aanbod van zorgaanbieders en de verstikkende budgettering zijn voorbeelden van kwesties waarmee de burger direct te maken heeft. Samen met de organisaties van zorgaanbieders en consumenten willen de gezamenlijke zorgverzekeraars voor deze problemen een oplossing bieden. Twee essentiële randvoorwaarden hierbij zijn: keuzevrijheid voor de consument en ruimte voor ondernemerschap'.
Dit standpunt hebben leden van Zorgverzekeraars Nederland deze week vastgesteld tijdens de Algemene Ledenvergadering. In een korte notitie heeft de brancheorganisatie van zorgverzekeraars de randvoorwaarden neergelegd waaraan een zorgstelsel moet voldoen met de belangen van de verzekerde en dus de zorgverzekeraar als invalshoek.
De verzekerde als kompas
Zorgverzekeraars willen hun verzekerden - letterlijk en figuurlijk- van goede zorg verzekeren. Het zorgverzekeringsproduct moet aansluiten op de wensen en behoeften van de klant. In de praktijk is het lastig dit streven te realiseren. Verzekerden kunnen op dit moment niet kiezen uit een ruim en gevarieerd aanbod van zorgvoorzieningen en zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben weinig ruimte voor ondernemerschap.

Méér ruimte om te kiezen en te ondernemen
Anno 2000 stelt de zorgconsument nieuwe eisen aan de gezondheidszorg. De consument wil maatwerk en meer zijn eigen afwegingen kunnen maken. Veel valt er in de gezondheidszorg echter niet te kiezen. Macrobudgettering, vast omschreven zorgaanspraken, krappe capaciteitsplanning, gedetailleerde bemoeienis met tarieven en instellingsbudgetten en centrale afspraken vanuit de overheid staan een klantgerichte aanpak in de weg. Voor zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn er dus weinig mogelijkheden om een ruimer en gevarieerder aanbod aan zorgvoorzieningen te realiseren. Zorgverzekeraars Nederland pleit er dan ook voor het huidige schaarstemodel los te laten. Voor de overheid zal een nieuwe rol zijn weggelegd: zij zal zich meer als voorwaardeschepper en minder als beslisser moeten gaan opstellen.

Overleg met andere zorgorganisaties
Zorgverzekeraars Nederland zal de komende maanden in overleg treden met andere partijen, zoals de NPCF, Consumentenbond en organisaties van zorgaanbieders, om oplossingen te vinden voor de bestaande knelpunten in de zorg.

Randvoorwaarden stelseldiscussie

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Walter Annard, afdeling Communicatie Zorgverzekeraars Nederland, 030 - 6988251 òf 06-51367223