Vogels profiteren van natuurontwikkeling Nollenland

Datum nieuwsfeit: 21-06-2000
Vogels profiteren van natuurontwikkeling
DE NOLLEN BIJ ABBESTEDE: PARELTJE ACHTER DE DUINEN
De oplettende bezoeker ziet het meteen: Tussen Callantsoog en Grote Keeten is iets bijzonders aan de hand. Nabij buurtschap Abbestede scharrelen volop ganzen, knobbelzwanen, enkele kluten en kieviten. Ook wilde eenden, slob- en bergeenden vliegen af en aan. Omringd door bollenpercelen is zo'n vogelparadijsje een unicum. Hoe kan dit, wat is hier aan de hand? Genoeg reden om eens langs te gaan bij het Nollenland van Abbestede. Vooral in deze tijd van het jaar, nu veel van deze vogels bedrijvig om hun pullen heen redderen. Vanaf een recent geplaatste observatietoren is het gebied goed te overzien.

In de kop van Noord-Holland liggen sinds jaar en dag de nollen van Abbestede, ofwel lage, kleine duinen die zich op de overgang bevinden van de hogere duinen naar de polders. Langs de gehele kuststrook van Noord-Holland werden de nollen in vroeger tijden nagenoeg helemaal afgegraven ten behoeve van zandwinning. Hierbij moet men niet denken aan zandwinning door bedrijven, meer aan particulieren die met kruiwagens het zand kwamen weghalen. Hier bij Abbestede bleven er toevalligerwijs een paar ongemoeid. De eigenaar van deze nollen, stichting Het Noordhollands Landschap, kocht er drie jaar geleden enkele aangrenzende akkers bij. Hiermee verkreeg het nollenlandje een respectabele omvang van 20 ha. Niet verschrikkelijk groot natuurlijk, maar volgens beheerder bij het Noordhollands Landschap, Edwin Bommezij, nog altijd genoeg om een heuse 'stepping stone' te vormen voor trekkende en foeragerende vogels. 'Het ligt in de trekroute langs de kust. Ze kunnen hier even uitrusten en voedsel zoeken.'

Mooi land

Het doel van de grondaankoop was om hier een bescheiden oase voor vogels in te richten. Hiertoe werden sloten uitgegraven, licht glooiende oevers aangelegd, nat land ingericht, en nieuwe nollen opgeworpen. Drie jaar na de herinrichting kan worden geconcludeerd dat het streven goed gelukt is. Bommezij: 'Dat het zo'n groot succes zou worden, is echt boven verwachting. Niet alleen ganzen en eenden komen hier langs, ook de meer bijzondere soorten als de lepelaar, steltlopers als de groenpootruiter, zwarte ruiter en de grauwe franjepoot. De laatste tijd zien we ook knobbelzwanen. De broedresultaten zijn ook al goed zichtbaar: veel vogels hebben pullen.'

Niet alleen voor vogels is de aantrekkingskracht van het nollenland toegenomen. Ook fietsers, wandelaars en bewoners genieten van de veranderingen. Bommezij: 'Men vindt het mooi. De variatie die je nu vindt, graslanden, oevers, duintjes, poelen en kreken, komt natuurlijk ten goede aan de fraaiheid van het landschap. Bovendien is de soortenrijkdom aan planten en bloemen flink toegenomen. Dat bleek onder meer uit onderzoek van een ecologisch adviesbureau dat hier in 1998 en 1999 onderzoek verrichtte.' Een en ander is goed te zien vanaf de recent geplaatste uitkijktoren, een cadeautje van een naburige bollenteler de Firma Vink & Zonen die zijn waardering wilde uiten voor een gunstige grondruil met Het Noordhollands Landschap. Al met al genoeg reden voor een bezoek.

Voor inlichtingen over bijgaand persbericht kunt u contact opnemen met Johan Stuart, 0251-659750, of mobiel 06-53129644 of met Edwin Bommezij, 06-53502175.
Castricum, 21 juni 2000.