Honda IMA motor bekroond als beste

Datum nieuwsfeit: 21-06-2000
Vindplaats 2
Carros

Honda IMA motor bekroond als beste.

(21 juni 2000)

Honda bouwt 's werelds beste verbrandingsmotor. Dit heeft de 34-koppige jury van de International Engine of the Year Awards 2000 op vrijdag 16juni bekend gemaakt. De 1.0 IMA (Integrated Motor Assist) motor uit de Honda lnsight versloeg respectabele krachtbronnen als de Ferrari 5.5 V12, de Alfa Romeo 2.5 V6, de BMW 3.0 6-cilinder en de BMW 4.0 V8 turbodiesel.

De Honda IMA-krachtbron won ook in de categorieën 'Tot 1 liter' en 'Zuinigste brandstofverbruik'. Verder wonnen de Honda 1,8 en 2,0 liter motoren, bekend uit de Accord en de S2000, in hun deelcategorieën, waarbij de 2,0 liter tevens derde werd in de algemene rangschikking.

"Niet alleen behoort Honda tot de wereldtop op het gebied van de ontwikkeling en productie van verbrandingsmotoren, op grond van deze awards is duidelijk dat het ook de beste motor ter wereld maakt", aldus Graham Johnson, coôrdinator van de International Engine of the Year Awards 2000 en hoofdredacteur van het tijdschrift Engine Technology International, dat de verkiezing ook sponsort. "Alle juryleden zijn ervan onder de indruk hoe goed de 1,0 liter VTEC-benzinemotor en de 10 kW elektromotor samengaan, waardoor de lnsight vlot accelereert, een uitgebalanceerd karakter heeft en, niet op de laatste plaats, zeer zuinig is. Het staat buiten kijf dat Honda's hybrideconcept de maatstaf bepaalt voor één van de belangrijkste aandrijftechnieken van het nieuwe millennium."

"Honda is serieus bezig met zijn verantwoordelijkheid op milieugebied", stelt Hisao Suzuki, President van Honda R&D Europe. "We denken dat we met het IMA hybride-concept een zeer goede techniek in huis hebben om de efficiency van verbrandingsmotoren te verbeteren en tegelijkertijd belastende uitstoot te verminderen." Suzuki nam de onderscheiding in ontvangst en verklaarde daarbij:

"We zijn zeer verheugd dat de juryleden van de International Engine of the Year Awards inzien dat het ontwikkelen van deze technologie veel inzet en grote investeringen heeft gevergd. We zijn er erg trots op dat we de winnaar zijn van deze onderscheiding."

Voor de editie van dit jaar heeft een internationale jury van 34 vooraanstaande autojournalisten en onafhankelijke experts s werelds beste seriegeproduceerde motoren bekeken. De juryleden kwamen uit Europa, Amerika en Australië. De shortlist verdeelde de motoren in acht inhoudsklassen, waarbij er extra prijzen waren voor de zuinigste motor, de meest milieuvriendelijke motor en het beste concept. De beoordelingen kwamen tot stand op basis van testritten en de technische kenmerken van de krachtbronnen. De juryleden hebben daarbij onder meer gelet op brandstofverbruik, geluidsproductie, prestaties en souplesse. Uit de winnaars van de acht inhoudsklassen werd de uiteindelijke winnaar gekozen: de Honda 1.0 IMA-motor.