D66 voor uitkopen van Kokkelvissers

21 juni 2000

D66 voor uitkopen van Kokkelvissers

Marijke Augusteijn

De Waddenvereniging is een publieksactie gestart waarin Tweede Kamerleden worden opgeroepen om er voor te zorgen dat de mechanische kokkelvisserij uit de Waddenzee verdwijnt.
De D66-fractie ziet de actie van de Waddenvereniging als een steun in de rug. D66 pleit immers al jaren om tot een verbod op de mechanische kokkelvisserij te komen. In december 1999 bij de behandeling van de begroting 2000, onderdeel visserij, heeft de D66-fractie de Kamer opgeroepen zich tegen de mechanische kokkelvisserij in de Waddenzee uit te spreken. Helaas schaarden alleen de fracties van Groen Links en de SP zich achter deze oproep.

Waarom is D66 tegen mechanische kokkelvisserij? Kokkels zijn de belangrijkste voedselbron voor scholeksters en eidereenden. Door grootschalige kokkelvisserij komt de voedselvoorziening van deze vogels in gevaar. Daarnaast keren door het bevissen van kokkelbanken verdwenen mosselbanken niet terug (kokkelbanken zijn een geschikte vestigingsplaats voor mosselzaad). Ook de zeegrasvelden keren niet of nauwelijks terug. De overheid erkent dat de voedselvoorziening van vogels in gevaar komt door te stellen dat tenminste 60% van de voedselbehoefte van de vogels in het Wad achter moet blijven. Toch lijkt dit niet tot het gewenste resultaat te leiden, zo is het aantal scholeksters afgenomen. De D66-fractie is dan ook van mening dat omwille van de bodemfauna en de vogelstand de mechanische kokkelvisserij in de Waddenzee beëindigd moet worden (uiteraard tegen financiële compensatie). Bij de behandeling van de voorjaarsnota zal de fractie van D66 hier wederom voor pleiten.