Nieuw T&S programma Senter: Preventie van arbeidsuitval

Senter

25 Apr 2000.

Nieuw T&S programma: Preventie van arbeidsuitval

Woensdag 21 juni is in Kasteel De Wittenburg te Wassenaar de startmanifestatie van het stimuleringsprogramma Technologie & Samenleving Preventie van arbeidsuitval. Doel van dit programma is risico´s in het arbeidsproces te verkleinen door de inzet van innovatieve technologie.
Tijdens de bijeenkomst komen de uitgangspunten van het programma, dat een initiatief is van de ministeries van Economische Zaken en Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de mogelijkheden om subsidieprojecten in te dienen aan bod.
Arbeidsrisico´s

Uit de Arbomonitor (1998) blijkt dat het aantal werknemers dat is blootgesteld aan arbeidsrisico´s nog te groot is. Om deze problemen aan te pakken heeft de overheid diverse maatregelen genomen, zoals arboconvenanten en de Farbo-regeling. Het uitgangspunt daarbij is de huidige stand der techniek.
Als aanvulling op deze maatregelen is het programma T&S Preventie van arbeidsuitval in het leven geroepen om de ontwikkeling van innovatieve, arbovriendelijke bedrijfsmiddelen of productieprocessen te stimuleren. Het programma richt zich op vijf soorten van arbeidsrisico´s: overbelasting van het menselijk bewegingsapparaat, repeterende bewegingen, schadelijk geluid, stof en oplosmiddelen.
De startmanifestatie is bedoeld voor bedrijven die innovatieve, arbovriendelijke bedrijfsmiddelen ontwikkelen en organisaties die te maken hebben met het tegengaan van deze risico´s, zoals brancheorganisaties en arbodiensten. Ontwerpbureaus, kennisinstellingen en ondernemingen die een technologie of kennis in huis hebben die inzetbaar is voor het beoogde doel, zijn ook van harte welkom.

Deelname is gratis

Deelname aan de startmanifestatie is gratis. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij Senter, secretariaat T&S, telefoon (070) 361 03 39, telefax (070) 361 04 57, e-mail m.p.kanhai-(ghoerbien@senter.nl). Voor vragen over het programma T&S Preventie van arbeidsuitval kunt u contact opnemen met mevrouw Kanhai, secretariaat T&S, telefoon (070) 361 03 39.