Icon Medialab en ProTender samen aan openbare aanbestedingen

Openbare aanbesteding via internet
Icon Medialab bouwt ProTender

- Volgende stap naar open Europese markt

- Kleinere en internationale aanbieders krijgen kans
Amsterdam, 22 juni 2000 - Icon Medialab heeft een overeenkomst gesloten met ProTender om een oplossing voor openbare aanbestedingen te bouwen. Het startende ProTender zal inkoop-, aanbiedings- en bestelprocedures verzorgen voor de openbare sector, die een hoge mate van vertrouwelijkheid vereisen.

ProTender werkt via het internet en is een hulpmiddel dat de inkoopprocedures van overheden vereenvoudigt en de efficiëntie vergroot. ProTender brengt vraag en aanbod bij elkaar volgens de eisen die de wet aan overheden stelt. Daarbij maakt ProTender het voor ieder bedrijf mogelijk haar producten en diensten onder gelijke voorwaarden aan de openbare sector aan te bieden.

Icon Medialab en haar advies-dochter Parallel Consulting hebben een demonstratieversie van het systeem gebouwd op basis waarvan de overeenkomst met ProTender nu is afgesloten. De overeenkomst omvat het gehele systeem, van de gebruikersinterface tot en met de beveiliging, die van doorslaggevend belang is.

ProTender wordt in eerste instantie in Zweden geïntroduceerd en daarna wellicht in overige Europese landen. Plannen daartoe bestaan al voor Duitsland, Spanje en België. Icon Medialab heeft ook een deelneming in ProTender genomen. Dit in samenwerking met Speed Ventures. Speed Ventures ondersteunt de internetbedrijven die zij risicokapitaal verstrekt met diensten, advies en faciliteiten, om hun kans van slagen en hun potentie te vergroten.

BESPAREN
ProTender benut de kracht van het internet ten volle en binnen Icon Medialab leeft de overtuiging dat deze oplossing de Europese overheden enorme besparingen zal opleveren. Want ProTender stelt zelfs één enkele basisschool in staat voortaan scherp in te kopen. Het enige dat de (ver-)kopende partijen nodig hebben, is een PC met internetverbinding.
Daarnaast draagt ProTender bij aan de eenwording en ontsluiting van de Europese deelmarkten. Het maakt het mogelijk alle informatie over inkoopprocedures en -voorwaarden bij overheden inzichtelijk te maken. Van de aankopen door Europese overheden wordt momenteel slechts één procent internationaal afgehandeld. In de optiek van Icon Medialab is ProTender een kartelkraker, met respect voor alle restricties die rond de inkoop door overheden bestaan.

ICON MEDIALAB
Icon Medialab International AB biedt een complete reeks diensten op het gebied van interactieve, digitale communicatie, zoals internet-, intranet-, extranet-,
e-commerce- en WAP-oplossingen. De nadruk ligt op strategische internetoplossingen.

Icon Medialab heeft 1800 mensen in dienst in ´labs´ in Azië (Hongkong, Kuala Lumpur en Singapore), België (Brussel), Denemarken (Kopenhagen), Duitsland (Hamburg en München), Finland (Helsinki), Frankrijk (Parijs), Italië (Milaan), Nederland (Amsterdam), Noorwegen (Oslo), Spanje (Barcelona en Madrid), de Verenigde Staten (San Francisco en New York), het Verenigd Koninkrijk (Londen) en Zweden (Stockholm, Gotenburg, Uppsala en Malmö).

Klanten zijn onder meer Coca Cola, Fujitsu, Motorola, Nestlé, Opel, Sony, Siemens, Tetra Pak, Telia, Volkswagen en luchtvaartmaatschappij SAS. Nederlandse klanten zijn onder andere Foster Parents, Hewlett-Packard, Nissan, REMU, de Rijksvoorlichtingsdienst en Seat.

Forbes Magazine heeft Icon Medialab voor het tweede achtereenvolgende jaar bestempeld als een van de beste kleine ondernemingen ter wereld. Icon Medialab (SSE:ICON) is genoteerd aan de beurs van Stockholm.

Meer informatie:
Icon Medialab Nederland