Snelle Zwitserse BSE-test verovert Europa

Datum nieuwsfeit: 22-06-2000

PRIONICS INC

Snelle Zwitserse BSE-test verovert Europa

Zürich (ots) - Tegen het einde van dit jaar zal in de EU-lidstaten de verplichting bestaan tot het invoeren van een systematische aanpak om verdere uitbreiding van de gekke-koeien-ziekte (BSE) te voorkomen. Hiervoor dingen momenteel 3 door de EU gevalideerde snelle BSE-tests (uit respectievelijk Frankrijk, Ierland en Zwitserland) mee om de keuze door elk afzonderlijk land. Prionics-Check, de Zwitserse test, ligt ver op de concurrentie vóór.

Vanaf begin 1999 vestigden de veterinaire diensten van het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland bij de systematische aanpak om BSE te beheersen, hun hoop op op de Prionics-test. Dit voorbeeld wordt nu geleidelijk door alle overige Europese landen nagevolgd: Frankrijk en Denemarken hebben aangekondigd dat deze testprocedure voor grootschalige bewaking van BSE zal worden toegepast. Beide landen zullen zelfs aanzienlijk meer runderen testen dan de EU voorschrijft.

De 5 voornaamste redenen waarom internationale experts voor de snelle BSE-test van Prionics AG (Zwitserland) hebben gekozen

Internationale deskundigen op het gebied van gekke-koeien-ziekte geven veruit de voorkeur aan de Prionics-test. Voor dit succes bestaan 5 doorslaggevende redenen, die door de Zwitserse ontwikkelaar, Prionics AG, als volgt worden omschreven:

1) Grondig getest

Door onafhankelijke instellingen en zowel in laboratoriumsituaties als in de dagelijkse praktijksituatie.
De overige tests zijn nooit verder dan de laboratoriumfase gekomen.
2) Superieure gevoeligheid

De Prionics-test is de enige die op basis van wetenschappelijk bewijs in staat is om aan te wijzen welke dieren met BSE besmet zijn vóórdat de symptomen aan het licht komen. Bovendien signaleert de test neemt de infectie nog vóórdat de typische hersenbeschadiging optreedt.

3) Ongeëvenaarde betrouwbaarheid

Er zijn tot dusver 50.000 analyses (d.w.z. ruim 100.000 afzonderlijke tests) uitgevoerd.
Alle waargenomen BSE-gevallen zijn met conventionele technieken gecontroleerd en bevestigd.
Prionics-tests werken dus betrouwbaar, los van de kwaliteit van het weefsel.

4) De oplossing op maat voor gebruik als massa-sneltest

De Prionics-test is ontworpen voor massale controle. Vanaf het verzamelen van de monsters in het veld tot de uiteindelijke testresultaten kan deze werkwijze gemakkelijk worden toegepast; de verwerkingssnelheid is 4x zo hoog als die van het Franse concurrerende product Bio-Rad. Dankzij het gebruik van speciaal materiaal kunnen ingewikkelde en tijdrovende procedures die bij de Franse test vereist zijn, hier worden overgeslagen.

5) Voordelig

De Prionics-test is onbetwist het goedkoopste testmiddel, zonder dat dit ten koste gaat van de service of de ondersteuning.

Prionics, Inc., Zurich in een notedop

De Zwitserse onderneming Prionics AG is tot stand gekomen als gevolg van een onderzoeksprogramma naar de ziekte van Kreutzfeld-Jacob aan de universiteit van Zürich. In 1997 slaagden drie wetenschappers in Zürich erin, een unieke BSE-test te ontwikkelen. Momenteel heeft Prionics AG 20 wetenschappers, wetenschappelijke technici en marketingprofessionals in dienst. Het bedrijf met zwaartepunt op onderzoek richt zich met name op 4 gebieden, namelijk:

+ wereldwijde verkoop van diagnostische tests
+ het Prionics BSE-test lab beschikbbaar houden voor snelle massa-tests
Scientific facts, evaluation results and practical experience show: Prionics (r)-Check ist the best test available.

Sources:

1. European Commission, DG XXIV , Brussels (1999) The evaluation of tests for the diagnosis of transmissible spongiform encephalopathy in bovines. Available on europa.eu.int/comm/dg24/
2. Schaller, O. et al (1999) Acta Neuropathologica 98: 437-443 3. Doherr, M.G. et al (1999) Veterinary Record 145: 672 4. User Manual Prionics-Check (Prionics), User Manual Platelia-BSE (Bio-Rad)
5. Price lists Prionics / Bio-Rad

Major Facts Sources

Thorough evaluations

Prionics-Check has been evaluated:

- in laboratory setting: EC BSE-test report (1999) Acta Neuropathologica (1999) Veterinary Record (1999) . by the European Commission (EC)
. by the Swiss and UK Authorities
(includes sub-clinical BSE)

- under field conditions:
. by the Swiss Authorities
(includes sub-clinical BSE)

Bio-Rad's 'Platelia' has not
been evaluated in any form.
Bio-Rad's Platelia is a down-graded
version of the CEA test: No sources

- drastically reduced incubation times
(danger of less sensitivity)

- only single tests (EC evaluation:
mean of double tests).

Original CEA test has been evaluated: EC BSE-test report (1999)

- in laboratory setting:
only evaluated by EC
(with freshly frozen tissue)

- no evaluation under field conditions

- no evaluation with sub-clinical animals.
Major Facts Sources

- Only Prionics-Check has the scientifically Superior sensitivity
proven ability to detect sub-clinical BSE Acta Neuropathologica
animals (both in laboratory and field (1999) conditions). Moreover, it detects the Veterinary Record infection even before typical brain (1999) damage develops.

- In the EC evaluation, the CEA test EC BSE-test report barely managed to identify all (1999): clinical BSE-animals. Some of Page 19 -20, 23 -24 the values for positive samples were Note: The EC has NEVER

just above the cut-off point. made the statement, So, the claim of Bio-Rad that the CEA that the CEA test test is more sensitive than is the most Prionics-Check is not scientifically sensitive one. justified. (Otherwise Prionics-Check
would not have been able to see
all BSE-cases. But it did! And even,
as the only one, without any
test-repetitions.)

Unrivalled reliability

- 100% sensitivity and 100% EC BSE-test report (1999):

specificity without retesting. See page 26 (annex 1)

- Two test parameters instead of one. Acta Neuropathologica (1999)

- Test performance is independent Acta Neuropathologica
of tissue quality. (autolysed material!) (1999) Veterinary Record (1999)

- Vast practical experience
demonstrates superiority of Prionics-Check:

- Over 50'000 analyses (i.e. over 100'000 single tests) have been carried out. All BSE-cases were confirmed by conventional techniques (immunohistochemistry).
Best match of the requirements of rapid mass-screening

- Convenient sampling procedure: User Manuals of Prionics-Check and Bio-Rad test
- Easy sampling and easy
sample transportation without cooling.

- Prionics proprietary homogenisation buffer:
- Easy workup procedure of sample, test works directly on liquefied tissue.

- Bio-Rad workup procedure:

- Complicating centrifugation steps, handling of samples in single tubes, working with sharp needles, need to work on ice, need to immediately proceed with immunological detection.

- Throughput efficiency:

- Prionics-Check > 4x higher throughput than Bio-rad.
- Prionics-test can be interrupted at many stages during the procedure, the Bio-Rad test not. I.e. Prionics- Check is easy to integrate into the laboratory praxis.
Unbeatable economics

- Prionics-Check is very economical. Prionics / Bio-Rad

- List Price Prionics-Check: price lists 4x less than Bio-Rad.

Media-informatie over de BSE-test:

Prionics AG
Universität Zürich
Winterthurerstrasse 190
8057 Zürich

Homepage: www.prionics.ch

Tel. ++ 41 1 364 50 60
Fax ++ 41 1 364 50 61

Neem voor meer informatie a.u.b. contact op met:

Dr. Markus Moser, Executive Director (E-Mail: (moserma@hifo.unizh.ch)) Karl Kalf, M. Sc., Marketing Manager (E-Mail: (kkalf@tic.ch))

22 jun 00 11:11