Politiebericht Groningen

Donderdag 22 juni 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: rijden onder invloed
Op meerdere plaatsen in de stad is woensdagnacht gecontroleerd op het rijden onder invloed. Vier automobilisten kregen een dagvaarding. Op de Westerhaven reed een 23-jarige stadjer met 1.0 promille op. Een 30-jarige stadsgenoot reed op de Sontweg met o.8 promille en in de Nieuwe Boteringestraat werd een 41-jarige Harenaar met 0.7 promille betrapt. De auto van de man was niet verzekerd en hij deed afstand van het voertuig. Bij een aanrijding op de kruising Herebrug Stationsweg waarbij een 31-jarige automobilist en een 33-jarige automobilist beiden verklaarden door het groene licht te zijn gereden werd bij de 31-jarige Groninger een promillage van 0.8 promille gemeten. Beide autos moesten worden afgesleept.

Groningen: man doet aangifte van mishandeling
Een 23-jarige man uit Groningen heeft woensdagnacht naar eigen zeggen zonder aanleiding een klap op zijn hoofd gehad door een nog onbekende man in een café aan de Grote Markt. De man liep met twee vrienden een trap af toen hij de klap kreeg. Een even oude kameraad van hem kreeg ook nog een klap in het gezicht. De man is voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht. De politie stelt een nader onderzoek in.
Groningen: dronken man vernielt ruit
In de Burchtstraat is woensdagnacht een 25-jarige man uit Delfzijl aangehouden voor vernieling van een ruit. De politie werd gewaarschuwd door een bewoner die wakker geworden was van het breken van glas. Agenten troffen de onder invloed verkerende man urinerend aan in de Burchtstraat. Hij is ingesloten ter ontnuchtering en nader verhoor.
Groningen: man door getuigen aangehouden
Een woensdagnacht aangehouden man die zijn personalia niet bekend wenste te maken werd door getuigen vastgehouden nadat hij op de Helperlinie in een auto had plaatsgenomen. De man had eerst met een tegel een hek bij het Huis van Bewaring vernield en was daarna in de auto gaan zitten. De man is overgedragen aan de politie die de man heeft ingesloten.

Groningen: getuige verhinderd inbrekers te vluchten Een 35-jarige getuige heeft woensdagavond verhinderd dat twee mannen 32 en 41 jaar uit Groningen na een inbraak bij een groot winkelbedrijf aan de Grote Markt konden wegvluchten. De getuige had gezien dat de mannen een ruit ingooiden en het pand binnen gingen. Door zich voor het kapotte raam te posteren blokkeerde hij de vluchtweg. De inbrekers werden door de politie met een hond in de kelder van het winkelpand onder een tafel aangetroffen. Zij hadden sieraden uit de winkel bij zich ter waarde van zon tienduizend gulden. De mannen zijn ingesloten.

Groningen: insluiper aangehouden
Agenten hebben woensdagmiddag een 32-jarige man uit Groningen aangehouden in een gebouw van de Universiteit aan de Antonius Deusinglaan. De man was in bezit van enkele spullen waaronder een radio/cdspeler die vermoedelijk uit het gebouw afkomstig zijn. De man die onder invloed was van geestverruimende middelen is voor nader onderzoek in verzekering gesteld.

Groningen: man gooit ruit in
In de van Speykstraat is woensdagmiddag een 49-jarige man uit Groningen aangehouden die een ruit ingegooid had. De man had ruzie met een andere stadjer over zaken die spelen in de relatiesfeer. Hij ging door het lint een gooide daarbij met een straatklinker een ruit in. Hij werd door meerdere omstanders vastgehouden tot de politie gearriveerd was. Na verhoor is de man heengezonden.
Groningen: fietsendief betrapt
Woensdagnacht zagen agenten een man wiens personalia nog niet zijn vastgesteld een fiets wegnemen in de Oude Ebbingestraat. Hij nam de fiets mee naar een woning aan de Butjesstraat waar hij werd aangehouden. Mede als gevolg van alcohol gebruik kon de identiteit van de man nog niet worden vastgesteld. Hij zit voor nader onderzoek vast.
Groningen: joy-rider aangehouden
Omdat hij in een auto reed waar een fiets in de achterbak lag en het kenteken was afgeschermd met een deken werd een 33-jarige man uit Groningen woensdagavond op de Paterswoldseweg gecontroleerd. Bij de controle bleek de man zonder rijbewijs de auto vanaf de Meeuwerderbaan te hebben weggenomen. De auto stond daar naar zijn zeggen onafgesloten met sleutels erin. De auto was sinds drie dagen geleden ontvreemd. De man bekende joyriding en wed na verhoor op vrije voeten gesteld.
Schildwolde / Slochteren: getuigen van vernielingen gezocht Bij de politie zijn afgelopen week meerdere aangiften binnengekomen van vernielingen in Schildwolde en Slochteren. Uit politie onderzoek tot dusverre is gebleken dat een groepje jongeren in de avond/nacht van dinsdag 13 juni op woensdag 14 juni op meerdere plaatsen vernielingen heeft gepleegd. Zo werd op de Hoofdweg in Schildwolde in een tuin vernielingen aangebracht en werd er over de weg een nylonkoord gespannen. In Slochteren werden er bij het kinderdagverblijf aan de Twee Kerspelenweg vernielingen gepleegd. De politie is op zoek naar getuigen die mogelijk iets over de identiteit van de jongeren kan zeggen dan wel informatie heeft over signalementen van het groepje jeugd. Getuigen kunnen zich melden bij de politie in Hoogezand op telefoonnummer 050 59956400.

Garrelsweer: vernielingen autos opgelost
Met de aanhouding van een 19-jarige man uit de gemeente Ten Boer en een 17-jarige man uit de gemeente Loppersum heeft de politie de vernieling van een viertal autos in Garrelsweer opgelost. De vernielingen werden gepleegd aan de Stadsweg in Garrelsweer in de nacht van vrijdag 16 op zaterdag 17 juni. De beide verdachten hebben bekend dat zij van twee autos spiegels hebben afgetrapt en dat zij van twee andere autos een ruit hebben ingegooid en een motorkap hebben beschadigd. In beide gevallen gooiden zij dakpannen tegen of op de autos. De mannen pleegden de vernielingen nadat zij in een plaatselijke horecagelegenheid een behoorlijke hoeveelheid alcohol hadden genuttigd tijdens en na de voetbalwedstrijd Denemarken Nederland. Tegen beide knapen is proces-verbaal opgemaakt voor openlijke geweldpleging en vernieling. Beiden zijn na verhoor heengezonden.

Delfzijl: slagaderlijke bloeding
Bij een poging de woning van zijn ex-vriendin binnen te dringen, liep een 24-jarige man uit Delfzijl vannacht een slagaderlijke bloeding op. De man was de woning van de 25-jarige vrouw aan de Fortressestraat in Delfzijl binnen gekomen met een sleutel die hij nog in zijn bezit had. De man, die zwaar onder invloed van alcohol verkeerde, sloeg zijn ex na binnenkomst een aantal keren en dreigde haar huis in brand te steken. De vrouw zag kans de deuren van haar huis op slot te doen toen haar ex-vriend even buiten was. De man wilde daarop weer naar binnen en sloeg met zijn vuisten een raam in. Hij liep daarbij een slagaderlijke bloeding op. Hij liep daarop weg maar op Kuilsburg zakte hij, kennelijk door bloedverlies, in elkaar. Hij werd daar door de gewaarschuwde politie hevig bloedend aangetroffen. De man is met spoed overgebracht naar een ziekenhuis en direct geopereerd. Hij verkeert niet in levensgevaar. De politie maakt proces-verbaal tegen hem op voor mishandeling, bedreiging en vernieling.

Ten Boer: inbraak
Gisteren, gedurende de dag, is ingebroken in een woning aan de Wigboldstraat in Ten Boer. Een bewoonster merkte bij thuiskomst dat een raam van de woning was vernield. Uit de woning werd een geldbedrag van een paar honderd gulden gestolen. De politie stelt een onderzoek in.

Stedum: hond gedood bij verkeersongeval
Een tweejarige bouvier is gistermorgen gedood bij een verkeersongeval op de kruising van de Delleweg en de Stedumerweg tussen Stedum en Loppersum. De hond reed mee in de auto van zijn 61-jarige baas uit Appingedam. Diens auto werd op de kruising aangereden door een tractor bestuurd door een 28-jarige man uit Loppersum die geen voorrang verleende. De auto van de man uit Appingedam werd in de flank geraakt door de hefinrichting van de tractor. De auto werd daardoor van voor naar achteren opengereten. De bouvier werd daarbij door een grijparm van hefinrichting geraakt en overleed ter plaatse. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. De auto werd totaal vernield. De hefinrichting van de tractor raakte licht beschadigd. De dode hond is door de dierenambulance afgevoerd. Een bergingsbedrijf voerde de zwaar beschadigde auto af.

Winschoten: fietsster gewond bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Liefkensstraat in Winschoten is gistermiddag een 72-jarige vrouw uit Winschoten gewond geraakt. De vrouw wilde op de fiets de kruising met de Poststraat oversteken om de parkeerplaats van een supermarkt op te rijden. Ze stopte eerst en werd toen ze weer opstapte aangereden door een haar achteropkomende en dicht langs haar rijdende auto, bestuurd door een 39-jarige vrouw uit Scheemda. De bejaarde vrouw kwam te vallen en liep een hoofdwond op. Ze is naar een ziekenhuis gebracht.

Schildwolde: vechtpartij in café
Twee broers, 28 en 31 jaar, uit Schildwolde zijn gistermiddag gewond geraakt bij een ruzie in een horecagelegenheid aan de Hoofdweg in Schildwolde. De 31-jarige man kreeg ruzie met een zakenpartner over een betaling. Toen beiden niet tot overeenkomst konden komen werd de Schildwolder door zijn opponent, een 31-jarige man uit Siddeburen, geslagen. Het slachtoffer viel op de grond en raakte bewusteloos. Omdat hij, terwijl hij op de grond lag, nogmaals geslagen dreigde te worden, kreeg de Schildwolder hulp van zijn broer. Die werd echter door de verdachte met een barkruk geslagen en raakte ook gewond. Beide broers moesten zich in een ziekenhuis aan hoofdwonden laten behandelen. De verdachte is door de politie bij het café aangehouden. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt voor mishandeling. De man is na verhoor heengezonden. Omdat hij onder invloed van alcohol verkeerde is hem een rijverbod van 10 uur opgelegd.

Veendam: hulpverleenster mishandeld
Een 35-jarige hulpverleenster van een maatschappelijk werkinstelling is gisteravond ernstig mishandeld door een 15-jarige jongen uit Veendam. De knaap vernielde tevens haar auto. De vrouw, die begeleider is van een aantal jongeren die wonen in een pand voor begeleid wonen aan de Boermastraat in Veendam, kreeg in dat huis ruzie met de jongen over een financiële kwestie. De jongen werd hierbij woedend en schopte en sloeg de vrouw meerdere keren. De vrouw vluchtte het huis uit maar werd door de jongen met een zware grindtegel achterna gezeten. Omdat ze om hulp riep werd ze binnengelaten door andere bewoners van de Boermastraat. Daarop koelde de jongen zijn woede op de auto van de vrouw en sloeg met de grindtegel de voorruit uit de wagen. Ook in zijn woning richtte de jongen een aantal vernielingen aan. Hij is door de politie aangehouden en ingesloten. De vrouw moest zich onder behandeling van een arts stellen. Er wordt een nader onderzoek ingesteld.

Kolham: deuren gestolen
Uit een in aanbouw zijnde bedrijfshal aan de W.A. Scholtenlaan in Kolham zijn het afgelopen weekend drie, zogenaamde overheaddeuren met een gezamenlijke waarde van ruim 10.000 gulden gestolen. Het benadeelde montagebedrijf deed gisteren aangifte bij de politie. De deuren lagen in de nog niet afsluitbare hal om deze week gemonteerd te worden. Gezien de afmetingen van de deuren 3 x 3 m, hebben de dieven waarschijnlijk gebruik gemaakt van een grote aanhangwagen of wellicht een vrachtauto.

Afdeling Communicatie: 0 50 - 5 995 010