Brief SZW inzake arbeid asielzoekers

Gemaakt: 6-9-2000 tijd: 13:13

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 22 juni 2000

Op 24 mei jl. heeft de plenaire behandeling van het voorstel tot wijziging van de Wet arbeid vreemdelingen (Kamerstukken 27022) plaatsgehad. Daarbij kwamen ook de voorstellen tot verruiming van de arbeidsmogelijkheden voor asielzoekers en het concept voor de algemene maatregel van bestuur dienaangaande aan de orde.

Na de inbreng van de fracties op dit punt is besloten, om dit onderwerp in een Algemeen Overleg te bespreken met Uw Commissie. Het Algemeen Overleg is inmiddels geagendeerd voor 28 juni a.s.

De inbreng van de fracties en nader overleg met de Staatssecretaris van Justitie is voor mij aanleiding om de voorstellen en alternatieven nog eens goed op hun merites te beoordelen. Deze beoordeling, mede in overleg met de Staatssecretaris van Justitie, kan leiden tot een gewijzigd voorstel. Ik zal u daarover zo spoedig mogelijk berichten.

Gezien het bovenstaande verzoek ik u het Algemeen Overleg van 28 juni a.s. uit te stellen tot een nader te bepalen datum.

De in uw Kamer voorliggende algemene maatregel van bestuur zal ik thans splitsen. De verruiming van de arbeidsmogelijkheden voor asielzoekers zal vorm krijgen in een nieuwe algemene maatregel van bestuur. Deze zal conform het wetsvoorstel wijziging Wet arbeid vreemdelingen bij uw Kamer worden voorgehangen.

De overige bepalingen, waarover geen discussie bestaat met de Kamer, blijven gehandhaafd. Deze hebben betrekking op o.a. prostitutiewerkzaamheden. Dit gedeelte zal uiterlijk op

1 oktober a.s. in werking treden (i.v.m. de opheffing van het algemeen bordeelverbod op die datum).

De Minister van Sociale Zaken

en Werkgelegenheid,