Loodswezen ziet uitkomst debat als erkenning positie

Datum nieuwsfeit: 22-06-2000
Hierbij zend ik u het persbericht van het Loodswezen:

- PERSBERICHT -

Den Haag, 22 juni 2000

LOODSWEZEN ZIET UITKOMST DEBAT ALS ERKENNING POSITIE

De Nederlandse Loodsen Corporatie (NLC) is gematigd tevreden met de uitkomsten van het algemeen overleg tussen minister T. Netelenbos en de leden van de Vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat. "Eindelijk worden we uitgenodigd om structureel mee te denken over een echte oplossing voor de FLO/FLP problematiek," aldus Rein van Gooswilligen, namens de NLC. De voorzitter ziet het debat als een langverwachte erkenning van de keiharde pensioen-claim. "De minister heeft duidelijk gemaakt dat de pensioenrechten haar aandacht hebben en dat ze die kwestie hoe dan ook wil oplossen. We zijn erg tevreden dat ook de Tweede Kamer inziet dat het beleidsvoornemen van de minister in deze vorm niet haalbaar is en dat de oplossing met de sector zelf moet worden geformuleerd."

De loodsen waren overigens wel verbaasd over de cijfers die de minister presenteerde: "Haar berekening van de financiële oplossing was nieuw voor ons. Inderdaad lossen de cijfers van de minister de pensioenschulden op, maar alleen als we de loodsen vier jaar lang geen salaris betalen. Met de toezegging van de minister vertrouwen we er echter op dat we in goed overleg tot een oplossing komen. De ruimte die de minister biedt voor een mogelijke verlenging van de vierjarige overgangstermijn verschaft daartoe in elk geval de mogelijkheden" sprak Rein van Gooswilligen.

Het Loodswezen aanvaardt de invoering van marktwerking. Ook zien de loodsen geen oplossing in het plan hun corporatie op te heffen en een nieuwe zbo op te richten voor kwaliteitsborging. "Dat is zonde van alle expertise en zeker niet kostenbesparend," verwoordden enkele Kamerleden de gedachten van de loodsen.

Het loodsen van schepen is onder de algemene noemer van het Loodswezen georganiseerd in een beroepsorganisatie (de Nederlandse Loodsencorporatie) en een bedrijfsorganisatie (Nederlands Loodswezen B.V.), werkzaam in vier regio's: Noord, Amsterdam-IJmond, Rotterdam-Rijnmond en Scheldemonden. Het Loodswezen telt 580 registerloodsen en 430 medewerkers als ondersteunend personeel. Tezamen realiseren zij jaarlijks een omzet van circa 285 miljoen gulden.

- EINDE BERICHT -