BOVAG en RAI tegen aanpassing brandstofetiket

Datum nieuwsfeit: 22-06-2000

Bron: Persberichten
Datum: 23-6-2000

BOVAG en RAI willen geen Nederlandse aanpassing Europees brandstofverbruiksetiket autos

BOVAG en RAI hebben grote bezwaren tegen het toevoegen van een relatieve zuinigheid aan de Europese richtlijn brandstofetikettering. Het kabinet behandelt op vrijdag 23 juni de Europese richtlijn brandstofverbruiksetikettering en de Nederlandse plannen tot invulling daarvan. In deze Nederlandse plannen wordt een zogeheten relatieve zuinigheid toegevoegd aan deze Europese regeling. BOVAG en RAI vinden deze toevoeging van relatieve zuinigheid absoluut ongewenst. Zij verzoeken het kabinet daarom de relatieve zuinigheid niet aan de Europees vastgestelde richtlijn toe te voegen.

De toevoeging van relatieve zuinigheid is:

1. complex en weinig inzichtelijk

2. onduidelijk voor de consument

3. arbeidsintensief en duur.

4. afwijkend van andere Europese landen

Allereerst vragen BOVAG en RAI aandacht voor de inhoud van de bedrijfseffectentoets. Hieruit blijkt dat de maatregel jaarlijks veel tijd en miljoenen guldens kost. Dit terwijl de baten voor het milieu moeilijk zijn in te schatten. De branche wijst er tevens uitdrukkelijk op dat zij nu reeds op adequate wijze voorlichting geeft over brandstofverbruik en CO2-emmissie in reklames, brochures, handleidingen en internetsites.

1. Zoals aangegeven is de vergelijking van verbruik en CO2-uitstoot met het gemiddelde van de autos met dezelfde oppervlakte zeer complex en weinig inzichtelijk. Zo wordt gewerkt met correctie-factoren, landelijke constantes en regressiemodellen. Doordat de berekening van het gemiddelde verbruik slechts eenmaal per jaar plaatsvindt, raakt de informatie over de relatieve zuinigheid na de eerste introductie van een nieuw model al verouderd. Daarnaast blijken gaandeweg veel elementen van de maatregel moeilijk inpasbaar in de branche. Zo kunnen varianten en/of uitvoeringen van een auto gegroepeerd worden tot een model, echter wel met de cijfers van de minst zuinige versie. Zuinige varianten vallen dan onder de minder zuinige weg, hetgeen commercieel en milieutechnisch ongewenst is. Niet groeperen betekent echter dat er veel verschillende etiketten mogelijk zijn (er zijn circa 40.000 verschillende typegoedkeuringen). Dit verhoogt de administratieve druk en foutkans bij etiketteren aanzienlijk.

2. De relatieve zuinigheid is vanwege de complexe rekenmethodiek bijna niet uit te leggen aan de autokoper. De vergelijking van verbruik en CO2-uitstoot op basis van oppervlakte van de auto heeft daarbij geen enkele relatie tot de belevingswereld van de koper. Deze koopt namelijk geen auto van 8 m2, maar een bepaald merk en type. Bij de relatieve zuinigheid worden autos van totaal verschillende soort en prijsklasse op een hoop gegooid en vergeleken.

3. De regeling is door de benodigde uitleg, berekening en produktie zeer arbeidsintensief en vereist veel administratie. De administratieve lastendruk in de autobranche is al zeer hoog en wordt door deze maatregel alleen nog maar hoger en dat is zeker niet gewenst als de baten zo moeilijk in te schatten zijn. De toevoeging van relatieve zuinigheid is tot slot ook duur. De administratie van de benodigde gegevens, de berekening, de produktie en het bestellen van etiketten kosten meer geld en moeite dan de oorspronkelijk bedoelde Europese richtlijn. De toevoeging van kleur aan het etiket alleen al betekent dat of alle dealers hiervoor een kleurenprinter moeten aanschaffen, danwel een complex centraal produktie- en logistieksysteem moeten worden opgezet.

4. Tot slot is de maatregel afwijkend van de andere Europese landen. Er kan daardoor geen gebruik worden gemaakt van door fabrikanten Europees geproduceerde posters en etiketten voor brandstofetikettering. Bij de eenwording van de Europese markt is het ongewenst om de Nederlandse autobranche aan andere regels te laten voldoen, die duurder en arbeidsintensiever zijn dan voor de rest van Europa.