Vopak en Essberger voegen chemietankvloten samen

Datum nieuwsfeit: 22-06-2000
Vopak en Essberger voegen chemietankvloten samen

Rotterdam / Hamburg, 22 juni 2000

De chemietankvaartondernemingen Vopak Chemical Tankers B.V. (voorheen Broere Shipping B.V.) in Dordrecht, een onderneming van Koninklijke Vopak N.V., en John T. Essberger GmbH & Co. in Hamburg, onderdeel van de Rantzau-groep, zijn overeengekomen een verbintenis aan te gaan inzake de gezamenlijke exploitatie en samenvoeging van hun Europese chemietankvloten.

De gezamenlijke exploitatie zal op 1 juli 2000 van start gaan onder de naam

Vopak Essberger ChemPool

Beide ondernemingen behouden de operationele verantwoordelijkheid voor hun eigen vloot en blijven werken vanuit hun eigen kantoren in Dordrecht and Hamburg. De chartering en de toewijzing van vracht en schepen zullen in nauw overleg tussen de kantoren plaatsvinden. De marketingverantwoordelijkheden van beide kantoren zijn herverdeeld volgens de onderstaande geografische indeling, die voor klanten als algemene richtlijn zal gaan dienen:

Vervoer van/naar en binnen het Baltische gebied: Essberger Vervoer binnen het Noordzeegebied: Vopak en Essberger Vervoer van/naar en binnen het westelijke en
centrale Middellandse Zeegebied: Vopak
Vervoer van/naar en binnen het oostelijke
Middellandse Zeegebied: Vopak en Essberger

Dankzij de inzet van hightech communicatiesystemen zullen de twee kantoren in staat zijn hun klanten op een uniforme en effectieve wijze te bedienen.

De gezamenlijk te exploiteren vloot zal in eerste instantie bestaan uit 24 schepen met een totale capaciteit van 94.370 dwt, die alle beschikken over 100% roestvrijstalen tanks. Bovendien zal aan het einde van dit najaar een tweetal nieuw gebouwde schepen met een totale capaciteit van 9.000 dwt in de vaart worden genomen.

De voortgaande concentratie in de chemische industrie vraagt in toenemende mate om dienstverleners in logistiek en distributie die in staat zijn een breder dienstenpakket aan te bieden. Vopak Essberger ChemPool is een antwoord op deze tendens, omdat het een mijlpaal vormt op de Europese markt voor de chemiekustvaart. Op deze wijze ontstaat een van de marktleiders op scheepvaartgebied met een unieke pan-Europese dekking, van de noordelijke Baltische havens tot het oostelijke Middellandse Zeegebied, die bovendien gebruikmaakt van een chemietankvloot die behoort tot de modernste en hoogwaardigste ter wereld.

Met de samenvoeging zullen voor beide ondernemingen aanzienlijke efficiencyvoordelen worden bereikt, doordat uitbreiding van de vloot wordt gecombineerd met vergroting van het geografisch bereik. Bovendien kunnen door de integratie van diensten van Koninklijke Vopak, zoals chemieopslag, binnentankvaart en agenturen, geïntegreerde transportoplossingen worden aangeboden aan een groter klantenbestand. Voor nadere informatie:
Koninklijke Vopak N.V.
Jet van Beusekom-Eikenaar (Corporate Communication) Tel.: 010-400 2777 E-mail : (corporate.communication@vopak.com)
Internet : www.vopak.com

Vopak Chemical Tankers B.V.
Peter J. van Loef Tel.: 078-652 8430

John T. Essberger GmbH & Co.
Markus Hempel Tel.: +49-40-38 016-610
Michael Adeltoft Tel.: +49-40-38 016-544
Svante Domizlaff (PR) Tel.: +49-40-38 016-611
E-mail : (general@jte.rantzau.de)
Internet : www.rantzau.de

Profiel

Vopak Chemical Tankers B.V. is de nieuwe naam voor Broere Shipping. Vopak Chemical Tankers maakt deel uit van Koninklijke Vopak N.V. Vopak biedt over de hele wereld logistieke en distributiediensten aan de chemische en olie-industrie en aan eindgebruikers van chemicaliën. De organisatie beschikt over een wereldwijd logistiek netwerk van terminals, tankers en tankcontainers, een Noord- Amerikaans en Europees distributienetwerk van warehouses, klanten en eindgebruikers. Daarmee is Vopak de schakel tussen producent en eindgebruiker van chemicaliën en olieproducten. Binnen Vopak is Vopak Chemical Tankers verantwoordelijk voor de Europese chemicaliëntankvaart.

John T. Essberger GmbH & Co. is de tankvaartdivisie van de in particuliere handen zijnde Rantzau-groep in Hamburg, een van de grootste Duitse scheepvaartconcerns. De Rantzau-groep ontplooit diverse scheepvaartactiviteiten binnen de lijnvaart op zuidelijk, westelijk en oostelijk Afrika en het Indische Oceaangebied, droge-ladingvaart, bulkcarrieractiviteiten en scheepsmanagement. Binnen de vloeistoffenbulkvaart is de groep actief in de chemietankvaart in Europa en wordt een chemietankvloot in Zuid- en Oost-Azië geëxploiteerd. Verder is John T. Essberger actief als cargadoor in Hamburg en Kaapstad en als scheepsagentuur in een aantal grote Duitse havens.