Vier Texelse kampeerbedrijven krijgen Milieukeur

Datum nieuwsfeit: 22-06-2000

VVV TEXEL

Vier Texelse kampeerbedrijven krijgen Milieukeur

Op Papendal worden op donderdag 22 juni de Milieubarometers uitgereikt. 4 Texelse recreatie-ondernemers gaan op voor de Gouden Milieubarometer, waaraan de stichting Milieukeur het gelijknamige stempel heeft verbonden. Daarmee is het eiland Texel relatief sterk vertegenwoordigd. Het gaat om de campings de Bremakker, Coogherveld, De Koorn-aar en de Krim. De vier bedrijven voldoen allen aan een reeks strenge eisen op het gebied van milieuzorg. De barometer bestaat uit drie delen. Zes algemene maatregelen moeten worden getroffen, zoals voldoen aan wet- en regelgeving, een milieuprogramma en een vastgesteld milieubeleid. Daarnaast worden 10 verplichte maatregelen opgelegd, bijvoorbeeld bemetering energieverbruik, en acht optionele maatregelen, bijvoorbeeld gebruik van groene stroom en zonne-energie. De bedrijven hebben veel geïnvesteerd in water- en energiebesparing, afvalscheiding en het gebruik van milieuvriendelijk transport.

Op Texel wordt al lang gewerkt aan duurzame projecten in de toeristische sector, onder de vlag van de onlangs opgerichte Stichting Duurzaam Texel. Voorbeelden zijn projecten in natuur- en milieu-educatie en gratis openbaar vervoer. Het past uitstekend in het streven om het eiland Texel in de toekomst voor zowel bewoners als gasten als aantrekkelijk te houden. Vooral nu de Stichting Milieukeur haar naam heeft verbonden aan de erkenning, zal de barometer voor de gasten op de campings een meer tot de verbeelding sprekende vorm van zekerheid geven over de kwaliteit van het bedrijf.

Het project Milieubarometer is een initiatief van de RECRON, de bedrijfsorganisatie van de verblijfsrecreatie, en is provinciaal gestart in Overijssel. Inmiddels is het initiatief landelijk uitgerold. Naast de Gouden Milieubarometers heeft het bedrijf Dennenoord op Texel een bronzen milieubarometer in de wacht gesleept.

Noot voor de redactie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jacco Dros, VVV Texel, op 06 22793589, of Andre van der Vliet, Stichting Duurzaam Texel. Tel

Telefoonnummers

Noot voor redacties