Trimbos: tienduizend leerlingen geslaagd voor niet-roken

Datum nieuwsfeit: 22-06-2000

Persbericht Trimbos-instituut

Homepage

Tienduizend leerlingen geslaagd voor niet-roken

Utrecht, 22 juni - Klas B1K van het Don Bosco College in Volendam is winnaar geworden van de niet-rokenwedstrijd Operatie Tegengif. De leerlingen kregen vanmorgen een cheque van tweeduizend gulden uitgereikt en een individueel certificaat omdat de klas een half jaar niet heeft gerookt en de meest orginele klassenfoto inzond rond het onderwerp niet-roken. Verder gingen er prijzen van duizend gulden naar vijf andere scholen. Aan de wedstrijd werd meegedaan door een kleine achthonderd eerste klassen voor het voortgezet onderwijs, samen goed voor zo'n twintigduizend leerlingen. Om in aanmerking te komen voor de prijs mocht er door 90% van de klas niet worden gerookt in de periode van 1 december 1999 tot en met 31 mei 2000. Een kleine tienduizend leerlingen hebben dit weten vol te houden.

De leerlingen van klas B1K van het Don Bosco College (Heideweg 2, Volendam) werden vanmorgen overvallen door Sipke Jan Bousema, presentator van jongerenprogramma's van AVRO en Teleac/NOT. Bousema stopte zelf met roken in november 1999 en maakte dat wereldkundig via het Schooltv-Weekjournaal. Nog steeds is hij een overtuigd niet-roker en een voorbeeld voor jeugdige fans. Alle ruim driehonderd brugklassers van het Don Bosco College in Volendam werden vanmorgen naar de aula gedirigeerd waar beelden van het stoppen met roken van Bousema werden getoond en besproken. Vervolgens werd door Puck Fillekes-Brand van het Trimbos-instituut en Trudy Prins, directeur van Stivoro, een cheque van ƒ 2000,-uitgereikt aan de winnende klas. Het geld van de cheque mag naar eigen inzicht worden besteed.

Trudy Prins benadrukte nog eens het belang van Operatie Tegengif, dat bedoeld is om te voorkomen dat jongeren gaan roken en rokers motiveert om te stoppen. Na de prijsuitreiking kregen de leerlingen van klas B1K een T-shirt aangeboden met daarop de winnende klassenfoto. Als grote verrassing volgde daarna in de aula een optreden van de popgroep 'Vals Licht' met hun recente hit 'Het licht'. Als afsluiting kregen alle aanwezige leerlingen een CD van 'Vals Licht' aangeboden.

Operatie Tegengif is een internationale niet-rokenwedstrijd voor eerste klassen van scholen voor voortgezet onderwijs. In Nederland wordt de wedstrijd georganiseerd door de Stichting Volksgezondheid en Roken (Stivoro) in het kader van het project 'De rookvrije school'en het Trimbos-instituut in het kader van 'De gezonde school en genotmiddelen'. Operatie Tegengif wordt ondersteund door de Europese Commissie. Een belangrijk uitgangspunt bij de wedstrijd is de sociale controle. De klas draagt gezamenlijk de verantwoordelijkheid om de wedstrijd tot een goed einde te brengen. Op 1 december 1999 startte de actie en zetten 19.217 leerlingen in Nederland hun handtekening onder een individueel contract. Uiteindelijk waren er 9.519 leerlingen die het tot 31 mei jl. volhielden om niet te roken. In totaal hebben in Europa 240.000 leerlingen van ruim negenduizend klassen in dertien landen meegedaan.

_____

Voor nadere informatie: Henk Maurits, voorlichter Trimbos-instituut, telefoon: 030 - 297 11 00.

Bezoekadres: Da Costakade 45, Utrecht.
Postadres: Postbus 725, 3500 AS Utrecht.
Telefoon (030) 297 11 00
Fax: (030) 297 11 11