Website Informatiebeveiliging geopend

Datum nieuwsfeit: 23-06-2000
Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing.

Website Informatiebeveiliging geopend

Op donderdag 22 juni heeft de minister van Justitie, Dhr. Mr. A.H. Korthals, het Nationaal Informatiecentrum Informatiebeveiliging (www.infomatiebeveiliging.nl) officieel geopend. Deze website is een initiatief van het Nationaal Platform Criminaliteitsbeheersing (NPC).

Overheid en bedrijfsleven zijn in toenemende mate afhankelijk van informatie-technologie voor de opslag en distributie van informatie en voor het uitvoeren van financiële transacties. Hiermee vormt de informatie-technologie een aantrekkelijk doelwit voor criminelen, extremisten en terroristen. Toenemende concurrentie op wereldwijde schaal verhoogt de waarde van met name bedrijfsgevoelige informatie.

Met de toenemende dreiging groeit ook het onbehagen over de mogelijkheden van bedrijven en overheid om de problemen te beheersen. De Distributed Denial of Service aanval eerder dit jaar en het “I Love You” virus hebben de E-business van bedrijven ernstige schade berokkend. Gebrek aan training en gebrekkige middelen, gecombineerd met achterstand in wetgeving vereisen op korte termijn extra aandacht van overheid en bedrijfsleven.

De wens om mee te komen, of nog liever, voorop te lopen in nieuwe ontwikkelingen als Electronic Commerce zal niet vervuld worden indien de achterstand op het gebied van Informatiebeveiliging niet omgezet wordt in een voorsprong. De nieuwe website, www.informatiebeveiliging.nl, is in het leven geroepen om te voorzien in de behoefte aan een centraal punt met actuele informatie.

De doelstelling
Het doel van de website is het vermeerderen van kennis en inzicht door voorlichting en het leveren van concrete informatie op het gebied van informatiebeveiliging. Hoewel iedere burger en ieder bedrijf zijn voordeel kan doen met deze site, is de informatie vooral gericht op degenen die beroepshalve met informatiebeveiliging te maken krijgen.

De informatie
De functionaliteit van de site zal zich in de toekomst verder ontwikkelen en zich toespitsen op het bieden van daadwerkelijke ondersteuning. Nu al kan de bezoeker echter een grote hoeveelheid actuele informatie vinden, zoals definities / begrippen, wet- en regelgeving, aankondigingen van relevante activiteiten, literatuurbesprekingen, achtergrond informatie, commentaren en antwoorden op veel gestelde vragen. De site bevat tevens veel adressen van organisaties en bedrijven die actief zijn op het gebied van informatiebeveiliging. De kwaliteit van de informatie wordt bewaakt door een deskundige redactieraad bestaande uit “informatiebeveiligers” afkomstig van diverse organisaties. Er wordt nauw samengewerkt met het Genootschap van Informatiebeveiligers (GvIB). Dat betekent dat de redactie van de site de beschikking heeft over de huidige (frequente) schrijvers van het Genootschap, hetgeen een goede garantie geeft voor een aanzienlijke en kwalitatieve bijdrage. De huidige sponsors van de site zijn het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, ING bank, Cap Gemini, Philips Crypto, Origin, Rabo bank, Shell Services International en KPN Telecom. De site wordt beheerd door Sdu Uitgevers.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Allard Duut van Goor, Shell Services International, Tel.: 0165-393762, fax.: 0165-545552 of e-mail: (Allard.A.DuutvanGoor@IS.shell.com).