Samenvoeging 's-Gravenland, Nederhorst den Berg, Loosdrecht

MINISTERRAAD AKKOORD MET SAMENVOEGING 'S-GRAVELAND, NEDERHORST DEN

BERG EN LOOSDRECHT, TEVENS WIJZIGING VAN DE GRENS TUSSEN DE PROVINCIES

NOORD-HOLLAND EN UTRECHT

De ministerraad heeft, op voorstel van minister De Vries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, ingestemd met een wetsvoorstel dat ertoe strekt de gemeenten .s-Graveland, Nederhorst den Berg en Loosdrecht samen te voegen tot één nieuwe gemeente op verzoek van de drie betrokken gemeentebesturen en het provinciebestuur van Noord-Holland. Met de samenvoeging wordt tevens de provinciegrens tussen Utrecht en Noord-Holland gewijzigd. De nieuw te vormen gemeente komt in de provincie Noord-Holland te liggen, waarmee het gebied van de huidige gemeente Loosdrecht overgaat van Utrecht naar Noord-Holland. Doel van het wetsvoorstel is versterking van de gemeentelijke bestuurslaag.

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De teksten van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

RVD, 23.06.2000

23 jun 00 17:58