SuSE Linux voor Apple PowerPC, IBM RS 6000 en Motorola PreP

Datum nieuwsfeit: 23-06-2000

Heemstede, 23 juni 2000

SuSE Linux brengt als eerste Linux op professioneel niveau voor Apple PowerPC, IBM RS 6000 en Motorola PreP

SuSE Linux, internationaal technologisch koploper en solution provider van open source software voor besturingssystemen (OS), zal de eerste volledig voor de Apple PowerPC,IBM RS 6000 en Motorola PreP ontwikkelde Linux-versie midden juni op de markt brengen.
Van speciaal belang voor de Mac-gebruikers en professionals is het in de distributie opnemen van de Virtual Machine (MOL) MAC op LINUX, waarmee het mogelijk wordt MacOS vanuit Linux te starten en tussen programmas te schakelen. Bovendien krijgt de Mac-gebruiker de mogelijkheid standaard PCI-hardware als netwerk- of tv-kaarten te gebruiken.
Tijdens MAC World 2000 in San Francisco gaf SuSE een demonstratie van de nieuwe PowerPC Linux-distributie. De belangstelling en de download-aantallen van de betaversie vanaf de FTP-server van SuSE bevestigen de grote vraag naar Linux voor PowerPc-gebruikers. Het complete SuSE Linux voor de PowerPC omvat een grafische installatieprogramma, complete netwerk- en server- functionaliteit,onwikkeltools en diverse grafische desktops. Met meer dan
1000 programmas op 4 cds biedt SuSE de meest uitgebreide distributie voor de PowerPC.

Naast databases, firewall-scripts, webservers en mailprogrammas bevat het andere interessante toepassingen als het videomontagesysteem Broadcast 2000 of het krachtige beeldbewerkingsprogramma GIMP. Tijdens de installatie wordt de beginnende Linux-gebruiker stap voor stap begeleid door YaST2, het SuSE installatieprogramma. Automatische hardwaredetectie zorgt voor een aanzienlijke vereenvoudigde configuratie van geluid, printer, modem, ISDN-kaart en grafische kaart. Tijdens de installatie met YaST2 kunnen zelfs netwerk- en internetinstellingen worden geconfigureerd. Bij het installeren van software kunnen gebruikers kiezen tussen automatische of handmatige configuratie. Bovendien start YaST2 de KDE-desktop, een functionele desktop met handige voordelen voor zowel beginners als professionele gebruikers. Zo worden bestaande HFS-partities automatisch weergegeven op de desktop. Ook is voorzien in een snel selectiemenu en een menugestuurd overzicht van alle op de computer genstalleerde programmas.

SuSE Linux voor PowerPC expects zal vanaf midden juni beschikbaar zijn. Het complete pakket, met een aanbevolen verkoopprijs van EUR 46, bevat een overzichtelijke handleiding en 60 dagen gratis ondersteuning bij de installatie.

Over SuSE:
Opgericht in 1992, is SuSE internationaal technologisch leider en solution provider in open source software voor besturingssystemen (OS), die nieuwe normen stelt aan kwaliteit en gebruiksgemak. Het prijswinnende SuSE Linux 6.3 en het onlangs gelanceerde 6.4 omvatten duizenden third-party Linux-toepassingen, ondersteund met uitgebreide diensten voor professionele advisering en support, uitmuntende documentatie, begrijpelijke hardwareondersteuning en een allesomvattende verzameling Linux-tools. Ontwikkeld voor serveromgevingen voor web en ondernemingen en efficint als platform voor priv- en bedrijfstoepassingen, vormt de SuSE-distributie met bijbehorende features, doeltreffende configuratie en intelligent ontwerp de compleetste Linux-oplossing die momenteel beschikbaar is.

SuSE Linux AG, met hoofdvestiging in Duitsland, en SuSE Inc., gevestigd in Oakland, California, zijn beide besloten naamloze vennootschappen die zich geheel richten op ondersteuning van de Linux-gemeenschap, de ontwikkeling van Open Source en de GNU General Public License. SuSE beschikt wereldwijd over ruim 380 medewerkers en heeft vestigingen in Duitsland, Groot-Brittanni, Itali, Frankrijk, Tsjechi, Venezuela, India en de Verenigde Staten. Meer dan 50.000 zakelijke clinten kiezen wereldwijd voor SuSE Linux, op grond van de hoge stabiliteit en kwaliteit.

Tijdens de LinuxWorld Expo 2000 in New York ontving SuSE net als in 1999 de Show Favorites-onderscheiding.
Overige onderscheidingen: Lezersonderscheidingen: Linux Journal, 1/99; PC Professional 4/99; Computer Bild 6/99; PC Intern 4/99; PC Magazin
4/99, PC Answers 8/99. SuSE draagt in hoge mate bij aan de ontwikkeling van Linuxprojecten als de Linux-kernel, glibc, XFree86TM, KDE, ISDN4Linux, ALSA (Advanced Linux Sound Architecture) en USB (Universal Serial Bus).

Aanvullende informatie over SuSE is beschikbaar via www.suse.com of www.suse.de/en/

Voor nadere informatie:
Michaela Geuthner,SuSE Linux AG, Phone: +49 911 740 53 196, Fax: + 49 911