Informatiemiddag over Europese R&D-netwerken

Senter

29 May 2000.

23 juni informatiemiddag over Europese R&D-netwerken

Vrijdag 23 juni a.s. is vanaf 14.00 uur in de Jaarbeurs Utrecht een informatiebijeenkomst over subsidies voor Europese onderzoeksnetwerken. De organisatie van deze middag is in handen van EG-Liaison. Deze middag is interessant voor een ieder die in internationaal verband wil samenwerken of samenwerkt binnen een onderzoeksnetwerk. Er is vooral aandacht voor twee programma´s: Het Vijfde Kaderprogramma en COST.

Binnen het Vijfde Kaderprogramma, het grote R&D subsidieprogramma van de Europese Unie, kan men subsidie krijgen voor grote onderzoek en ontwikkelingsprojecten. Minder bekend is dat ook thematische netwerken subsidie kunnen krijgen. Binnen deze netwerken gaat het om het coördineren van nationaal en Europees uitgevoerde onderzoeken waarbij aanwezige kennis tussen de deelnemers wordt uitgewisseld. Doel is het vinden van passende oplossingen voor Europese problemen. Deelnemende partijen kunnen (wetenschappelijke) instituten zijn, maar ook eindgebruikers en toeleveranciers. Het COST-programma financiert de afstemming en coördinatie van met name fundamenteel en/of pre-concurrentieel onderzoek.

Sprekers zijn o.a. professor J.F.G. Vliegenthart van de RU Utrecht, ir. F. Feenstra van TNO-industries en mr. H. Houdijk van het Ministerie van Economische Zaken. De kosten voor deelname bedragen NLG 50,-. Opgave en informatie: Senter/EG-Liaison, mw. L. Babb, tel. (070) 361 02 50 of (l.babb@egl.nl) of kijk op www.egl.nl