Uitreiking Talentenbeurzen voor buitenlands studieverblijf

Datum nieuwsfeit: 23-06-2000
Nuffic

Den Haag, 21 juni 2000

Uitreiking Talentenbeurzen voor buitenlands studieverblijf aan veelbelovende jonge professionals

De 39 veelbelovende jonge professionals ontvangen vrijdag 23 juni 2000 een Talentenbeurs 2000-2001. De uitreiking van deze zeer prestigieuze beurs vindt plaats in het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschappen stelde het programma vier jaar geleden in om jong toptalent uit het hoger onderwijs in staat te stellen zich in het buitenland verder te bekwamen.

Dit jaar kwamen 39 aanvragers van 15 verschillende hoger-onderwijsinstellingen door de uiterst strenge selectie. De 19 vrouwelijke en 20 mannelijke studenten, waarvan 7 HBO- en
32 WO-studenten, bestrijken een breed spectrum aan vakgebieden. Van fluitisten, wiskundigen en filosofen tot Japanse Talen. Het Talentenprogramma staat open voor jonge afgestudeerden van universiteiten en HBO-instellingen en worden op gelijke voet beoordeeld. Kandidaten - maximum leeftijd 26 jaar - moeten hun opleiding met uitstekende resultaten hebben afgerond. Zij dienen een uitgebreid werkplan in te dienen voor een studieverblijf in het buitenland voorzien van een begroting en een uitvoerige motivatie. Alleen de allerbeste worden geselecteerd.

Het Talentenprogramma wordt beheerd door de Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking. De kandidaten worden geselecteerd door een commissie van deskundigen uit het hoger onderwijs onder voorzitterschap van prof. dr. Pieter de Meijer, voorzitter van de nationale UNESCO-commissie en voormalig rector van de Universiteit van Amsterdam. Drie beurzen worden dit jaar door de British Council gesponsord.

De eerste lichtingen geselecteerden hebben inmiddels hun buitenlandverblijf afgerond. Een aantal van hen is verder gegaan met wetenschappelijk onderzoek, soms in Nederland, soms in het buitenland. Anderen hebben een functie in de internationale sfeer in Nederland of in het buitenland, bij de overheid of het bedrijfsleven. Weer anderen zijn een eigen bedrijf begonnen.

Noot voor redacties