Akkoord tweejarige CAO Verblijfsrecreatie

FNV

Akkoord tweejarige CAO Verblijfsrecreatie
Horecabond - (b.prowell@horecabond.nl)

De 15.000 werknemers in de verblijfsrecreatie (bungalowparken zoals Center Parcs, Grandorado en Landal Green Parks, en campings) krijgen 4 procent loonsverhoging per 1 juli 2000 en 3,25 procent per 1 juli 2001. Naast de loonsverhoging zijn afspraken gemaakt over ‘goede doelen'. Daaronder vallen arbeidsvoorwaarden om het combineren van werk en privé te verbeteren. Dit is nodig om bij de huidige krapte op de arbeidsmarkt te zorgen dat de verblijfsrecreatie aantrekkelijk blijft voor huidige en nieuwe werknemers. Verder gaat de verblijfsrecreatie meer faciliteiten en geld besteden aan scholing en loopbaanmogelijkheden. Werkgevers en werknemers hebben afspraken gemaakt over het naleven van de CAO. Leden bepalen op 28 juni of men instemt met dit akkoord.

Het akkoord op hoofdlijnen
Lonen
Werknemers krijgen op 1 juli 2000 4 procent loonsverhoging en op1 juli 2001 3,25 procent loonsverhoging. Verlof en toeslagen
Bij adoptie van kinderen komen werknemers in aanmerking voor buitengewoon verlof. In overleg met de werkgever kunnen werknemers hun toeslagen in geld laten uitbetalen. Zij kunnen jaarlijks 5 vakantiedagen per jaar sparen om zo maximaal 30 dagen langdurig verlof te kunnen opnemen. Prettig werken na je veertigste
Het seniorenverlof is uitgebreid van 1 dag per drie maanden naar 2 uur per week, Vanaf 60 jaar krijgt met 4 uur per week seniorenverlof. Verdere afspraken
In de CAO komt de verplichting dat op bedrijfsniveau kinderopvangregelingen worden ingevoerd. In bedrijven met meer dan 25 werknemers, maar minder dan 50 werknemers is de werkgever verplicht een personeelsvertegenwoordiging (PVT) in te stellen. Op de agenda van het periodiek werkoverleg komen ook de onderwerpen arbeidsomstandigheden en werkdruk. Werkoverleg vindt plaats in werktijd. Er komt meer aandacht en geld voor scholing van huidige werknemers. In de huidige regelingen komen scholingsmogelijkheden in het kader van loopbaanplanning. Er komt een meldpunt ‘naleving CAO', waarbij een onafhankelijke klachtencommissie wordt ingesteld voor de controle op het naleven van de CAO. Christelijke feestdagen mogen worden geruild voor andere feestdagen op basis van andere levensovertuiging.