Brokat Infosystems neemt Blaze Software en GemStone over

Datum nieuwsfeit: 23-06-2000

BROKAT INFOSYTEMS AG

Brokat creëert wereldwijd technologieplatform voor e-Services
Brokat Infosystems AG neemt Blaze Software en GemStone Systems over voor 831,7 miljoen dollar

Combinatie van Brokat en twee toonaangevende Amerikaanse softwarebedrijven
creëert een wereldwijd technologieplatform voor e-Services
San Jose (Californië, VS), Beaverton (Oregon, VS) en Stuttgart (Duitsland) - 23 juni 2000. Brokat Infosystems AG (Frankfurt Neuer Markt: BRJ), toonaangevend leverancier van software platforms voor e-business solutions, kondigt vandaag de ondertekening van twee definitieve overeenkomsten aan, waarbij door middel van twee transacties die op ongeveer 831,7 miljoen dollar zijn gewaardeerd, twee Amerikaanse softwarebedrijven worden overgenomen - Blaze Software, Inc (Nasdaq: BLZE) en het niet beursgenoteerde GemStone Systems, Inc. Het toevoegen van deze twee bedrijven aan Brokat betekent een verbetering van de productenportefeuilles van alle drie de bedrijven en de technologie van het kernproduct van Brokat, het e-Services platform Brokat Twister, waarmee bedrijven en instellingen in staat zijn om leveranciers van elektronische diensten te worden.

Het in San Jose in Californië gevestigde Blaze is een toonaangevend leverancier van rule-based infrastructuursoftware voor toepassingen voor ondernemingen waarmee gepersonaliseerde, flexibele bedrijfsprocessen worden aangeboden over verschillende elektronische contactpunten. Het in Beaverton in de Amerikaanse staat Oregon gevestigde GemStone is een onmiskenbare technologische leider op het gebied van Java(tm)-gebaseerde applicatieserver-software voor snelle schaalbare applicaties om business-to-business-transacties op ondernemingsniveau te automatiseren. De producten van Blaze en GemStone zullen vooralsnog geproduceerd blijven worden onder hun bestaande merknamen. Na voltooiing van de twee transacties zal Brokat wereldwijd ongeveer 1.100 werknemers hebben.
In verband met de overname van Blaze heeft is Brokat het voornemens de notering van American Depository Shares (ADS) aan te vragen, die haar onderliggende gewone aandelen vertegenwoordigen op de schermenbeurs Nasdaq National Market. Blaze-aandeelhouders zullen in het kader van de overeenkomst het ADS-equivalent van 0,1826 gewoon Brokat-aandeel krijgen in ruil voor elk gewoon Blaze-aandeel. Voor het overnemen van Blaze zal Brokat ongeveer 4,9 miljoen gewone aandelen uitgeven in de vorm van ADS, in ruil voor alle uitstaande gewone Blaze-aandelen. Op basis van de slotkoers van Brokat van 119,80 Euro op de Neuer Markt op
19 juni 2000 wordt de overname gewaardeerd op 585,9 miljoen euro of 560,5 miljoen dollar. De bedrijven verwachten dat de transactie-afsluiting eind september zal plaatsvinden.
De overname zal ter goedkeuring aan de Blaze-aandeelhouders worden voorgelegd, en is onder voorbehoud van het voldoen aan de voorgeschreven vereisten, het noteren van de ADS op Nasdaq en andere gebruikelijke voorwaarden voor afsluiting.
Voor de overname van het niet beursgenoteerde GemStone zal Brokat ongeveer 2,4 miljoen van zijn aandelen uitgeven. Op basis van de slotkoers van Brokat-aandelen op de Neuer Markt op 19 juni 2000 wordt de overname van GemStone gewaardeerd op 283,5 miljoen euro of 271,2 miljoen dollar. Beide bedrijven verwachten de transactie eind september te kunnen afsluiten. De overname is onder voorbehoud van een zogenaamde ''fairness hearing'' volgens de wet van de staat Oregon voor een vrijstelling voor de Amerikaanse federale effectenwet, het voldoen aan de voorgeschreven vereisten en andere gebruikelijke voorwaarden voor afsluiting.
Geen van beide overnames heeft de andere overname als voorwaarde. Beide transacties zullen als aankopen worden verantwoord volgens de Amerikaanse algemeen aanvaarde waarderings- en presentatieregels. Er wordt van uitgegaan dat ze belastingvrij zijn voor Blaze- en GemStone-aandeelhouders.
In verband met de transacties zal Boris Anderer, voorzitter van de raad van bestuur van Brokat, overgaan naar de raad van commissarissen. Tom Kelly, voorzitter en algemeen directeur van Blaze, zal worden benoemd als voorzitter van de raad van bestuur van de Amerikaanse afdeling van Brokat. Ken Irinaga, president en algemeen directeur van GemStone, zal worden benoemd als niet aan de uitvoerende leiding deelnemend lid van de raad van bestuur van de Amerikaanse afdeling van Brokat.
Nieuwe CRM- en Java-componenten voor Twister
'Door deze goed getimede en strategische overnames zal Brokat zijn e-Sevices platform Twister kunnen uitbreiden om plaats te bieden aan essentiële componenten en technologieën voor de ongelovelijkoflijk belangrijke Amerikaanse markt,', aldus Stefan Röver, CEO van Brokat. 'Het is zelfs zo, dat de producten van beide bedrijven door IT-waarnemers worden beschouwd als de belangrijkste e-business technologieën van de komende jaren, en we zijn zeer blij dat zij hun krachten met die van Brokat hebben willen bundelen.'. Het kernproduct van Blaze, de Blaze Advisor Solutions Suite(tm), is rule-based infrastructuursoftware die wordt gebruikt om gepersonaliseerde e-business solutions te maken. Brokat heeft zich voorgenomenis voornemens zijn e-Services platform Twister uit te breiden met nieuwe Customer Relationship Management (CRM) functies, door het te integreren met de Blaze Advisor Solutions Suite. Het verbeterde platform wordt zo ontworpen, dat klanten van Brokat de mogelijkheid krijgen snel te reageren op veranderende marktvoorwaarden, concurrentie-informatie, regels en voorschriften en klantinformatie. Flexibele e-business applicaties stellen ondernemingen in staat CRM-oplossingen over verschillende kanalen toe te passen door effectief gebruik te maken van de ondersteuning van Twister voor Internet, call-centers, mobiele telefoons en andere draadloze apparatuur.
De unieke technologie van Blaze Advisor Innovator, deel uitmakend van Twister, is gepland als een kosteneffectieve manier om managers beheersing te geven over het hele CRM-beleid van de onderneming.Brokat neemt Blaze en GemStone over
'Wij denken dat deze combinatie van bedrijven een win-win-situatie is voor de medewerkers, klanten, partners en aandeelhouders van Blaze', aldus Tom Kelly, voorzitter en algemeen directeur van Blaze. 'Dit is een geweldige mogelijkheid voor Blaze om integraal deel te gaan uitmaken van de lancering van een wereldwijd
e-business platform. Onze best of breed rule-based infrastructuur is in de Verenigde Staten breed aanvaard, en deze combinatie geeft ons de mogelijkheid onze producten uit te breiden en biedt een uniek platform om onze oplossingen aan een wereldwijd publiek aan te bieden'. Met de overname van GemStone wil Brokat het kernproduct van de eerste, GemStone/J(r), integreren - een toonaangevende Enterprise Java Beans (EJB)-applicatieserver voor de commercieel kritieke applicatie-ontwikkelingsmarkt voor e-business. Het resultaat zal bestaan uit e-business solutions die zijn gebaseerd op de Java 2 Platform Enterprise Edition (J2EE(tm))-technologie. GemStone heeft al meer dan 15 jaar elektronische ondernemingen geholpen grootschalige applicatie-architecturen voor gedistribueerde objecten te bouwen. Klanten zullen een toekomstgerichte oplossing krijgen, en de overgang op Java-technologie zal voor hen eenvoudiger en kosteneffectiever zijn.
'De overname is een geweldige mogelijkheid voor zowel GemStone als voor onze klanten,', aldus Ken Irinaga, president en algemeen directeur van GemStone. Ik ben ervan overtuigd dat GemStone de beste mensen en technologieën in Enterprise Java heeft. Met deze combinatie ontstaat er een nieuw technologische macht in de B2B-markt. Brokat is een absolute top-organisatie met ongehoord krachtig management en visie. GemStone is er trots op lid te worden van de Brokat-familie.'.
Mogelijkheden Twister uitgebreid, Amerikaanse marktpositie versterken
'Met de overnames van Blaze en GemStone zullen we de Twister-functies uitbreiden tot het CRM-gebied. Twister zal nu ook de normtechnologie J2EE ondersteunen. Dit maakt de visie van een werkelijk geïntegreerd e-business platform werkelijkheid,', legt Stefan Röver uit. 'Dit zal onze nieuwe organisatie in staat stellen de volledige dienstenpakketten en robuuste oplossingen aan te bieden die onze klanten in de uiterst concurrerende e-business willen hebben', zegt Röver.
Deze uitbreiding zal het bedrijven mogelijk maken om tot flexibele, toekomstveilige en klantgerichte e-business solutions te komen. Door samen te gaan met Blaze en GemStone worden de bestaande sterke punten van Twister, zoals de klantconnectiviteit, ondernemingsintegratie en een robuuste applicatieserver, aanzienlijk uitgebreid. Door middel van deze verhoogde normen zal het Twister-platform een presentie buiten de markten voor onze kernactiviteiten in e-finance en e-business krijgen.

'Deze transacties maken onze positie in de strategisch belangrijke Amerikaanse markt significant sterker,', voegt Stefan Röver hieraan toe. Tot nu toe is Brokat vooral actief geweest in applicaties voor de geldsector in de Verenigde Staten. In het afgelopen boekjaar behaalde Brokat zijn doel van 11% van de inkomsten uit verkoop in de Verenigde Staten.

Over Brokat Infosystems AG
Brokat is een van de belangrijkste leveranciers ter wereld van software voor e-business solutions, en is wereldwijd marktleider in het Internet-banksegment. Een sleutelproduct is het modulaire e-Services platform Twister. Deze veelomvattende software integreert bestaande IT-systemen en -applicaties binnen bedrijven, en zorgt voor veilige koppelingen tussen verschillende elektronische kanalen, zoals Internet en mobiele communicatiemiddelen. Op dit moment gebruiken meer dan 2.000 bedrijven Twister-oplossingen, waaronder Allianz, Axa, Bank of America, Deutsche Bank 24, ABN Amro, Cable&Wireless, Consors, DBS Bank Singapore, Swiss Post, SE-Banken, Toronto Dominion Bank en Union Bank of California. Brokat werd opgericht in 1994 en heeft momenteel een personeelsbestand van 750 mensen in 15 landen. In het kalenderjaar
1999 haalde het bedrijf een verkoopomzet van 46 miljoen dollar. Brokat heeft zijn hoofdkantoor in Stuttgart (Duitsland). Informatie over Brokat en de producten van het bedrijf kan worden gevonden op www.brokat.com.

Over Blaze Software Inc.
Blaze Software, Inc. is een toonaangevende leverancier van rule-based e-business software, waarmee aan te passen en te personaliseren interactie mogelijk is, die consistent is voor alle contactpunten. De Advisor Solutions Suite, die geheel in Java is geschreven, is ontworpen om e-business applications meer gepersonaliseerde interactie voor gebruikers te bieden; dit kan leiden tot groter klantbehoud, lagere kosten en verhoogde omzet. Blaze-applicaties kunnen tijdens het gebruik veranderd worden, waardoor het e-business aanbod kan reageren op veranderende marktvoorwaarden, zakenpraktijk en klantvoorkeuren. De personaliseringsoplossingen van Blaze kunnen eenvoudig worden uitgebreid naar verschillende contactpunten (Internet, e-mail, call-centers) en naar verschillende processen (klant-, medewerker-, partner- en leveranciersrelaties).
Meer dan 200 klanten in sectoren als technologie, financiën, verzekeringen, productie, telecommunicatie en gezondheidszorg laten hun e-business projecten door Blaze Software verzorgen. Bovendien zijn producten van Blaze opgenomen in toonaangevende softwarepakketten voor e-business.
Blaze Software heeft zijn hoofdkantoor in San Jose (Californië), en heeft een wereldwijd netwerk van dochtermaatschappijen en wederverkopers in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Australië en Azië. Bezoek voor meer informatie www.blazesoft.com.

Over GemStone Systems, Inc.
GemStone, leider in B2B-software-infrastructuurtechnologie, heeft het platform van vandaag voor de business-to-business-applicaties en
-sites van morgen. GemStone's technologie-initiatief Java Succes biedt organisaties die e-business bedrijven snellere time-to-market en verhoogt concurrentievoordeel voor hun Internet-marktplaatsen. De e-business software solution van GemStone maakt gebruikt van de IT-normen in de meest geavanceerde en geïntegreerde architectuur van alle producten in zijn klasse. GemStone heeft recentelijk zijn Extreme Clustering(tm)-technologie geïntroduceerd. Deze betekent volgens waarnemers een doorbraak in de architectuur in het zeer competitieve gebied van B2B-applicatieservers. De op Java gebaseerde platforms van GemStone zijn door de klanten beproefd, en schaalbaar, veilig, flexibel en betrouwbaar bevonden.
GemStone heeft zijn hoofdkantoor in Beaverton in de Amerikaanse staat Oregon, en distribueert zijn diensten en producten wereldwijd via kantoren in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Zwitserland, en via een netwerk van dealers. Bezoek voor uitgebreide informatie over de producten en het bedrijf www.gemstone.com.

Deponering bij de US SEC
BROKAT is van plan ten aanzien van de transactie met Blaze een schriftelijke aanvraag voor beursnotering op Form F-4 te deponeren bij de US SEC. De Form F-4 zal een prospectus voor een omruilaanbod, een beschrijvingsbrief voor de bijzondere vergadering van aandeelhouders van Blaze en andere documenten bevatten. Blaze is van plan de beschrijvingsbrief/prospectus in de Form F-4 aan zijn aandeelhouders te sturen. In de Form F-4 en de beschrijvingsbrief/prospectus zal belangrijke informatie zijn opgenomen over BROKAT, Blaze en de Blaze-transactie en aanverwante zaken. Investeerders en aandeelhouders dienen de beschrijvingsbrief/prospectus en de andere bij de US SEC gedeponeerde documenten in verband met de Blaze-transactie nauwkeurig te lezen alvorens enige beslissing ten aanzien van de Blaze-transactie te nemen. Een kopie van de fusie-overeenkomst met betrekking tot de Blaze-transactie is door Blaze gedeponeerd als een productie bij zijn Form 8-K, gedateerd 20 juni 2000. De Form F-4, de beschrijvingsbrief/prospectus, de Form 8-K en alle andere bij de US SEC gedeponeerde documenten met betrekking tot de transactie zullen kosteloos beschikbaar zijn wanneer ze zijn opgenomen in de website van US SEC op www.sec.gov.
Bovendien zullen de beschrijvingsbrief/prospectus, de Form 8-K en alle andere bij de US SEC gedeponeerde documenten met betrekking tot de Blaze-transactie kosteloos voor investeerders beschikbaar worden gesteld wanneer deze bellen of schrijven naar:

Brokat Infosystems AG
Christian Polzer
Industriestr.3
70565 Stuttgart, Duitsland

(christian.polzer@brokat.com)

Blaze Software, Inc.
Gary Shroyer
Investor Relations Department

150 Almaden Blvd.
San Jose, CA 951134
(408) 535-1757

Behalve de Form F-4, de beschrijvingsbrief/prospectus en de andere bij de US SEC gedeponeerde documenten in verband met de Blaze-transactie, is Blaze verplicht jaar-, kwartaal- en bijzondere rapporten, beschrijvingsbrieven en andere informatie bij de US SEC te deponeren.
U kunt alle rapporten, verklaringen en andere informatie die bij de US SEC is gedeponeerd lezen en kopiëren in de openbare inzagezalen van de US SEC op het adres 450 Fifth Street, N.W., Washington, D.C. 20549 of in de andere openbare inzagezalen in New York (New York) en Chicago (Illinois). Bel de US SEC, 1-800-SEC-0330 voor meer informatie over openbare inzagezalen ('public reference rooms'). Depots bij de US SEC zijn tevens beschikbaar voor het publiek via commerciële documentendiensten en op de website die door de US SEC wordt beheerd op http//www.sec.gov.

Verzoeken om volmachten, belangen van bepaalde personen bij de transactie
De identiteit van de mensen die volgens de regels van de SEC geacht kunnen worden 'deelnemers in het doen van aanbiedingen' aan Blaze-aandeelhouders te zijn in verband met de voorgestelde fusie, en een beschrijving van hun belangen, is verkrijgbaar in een SEC-depot op Schedule 14A, gedaan door Blaze op 20 juni 2000. Toekomstgerichte mededelingen
Dit bericht bevat verklaringen die toekomstgerichte mededelingen inhouden in de zin van de U.S. Private Securities Litigation Reform Act van 1995. Toekomstgerichte mededelingen zijn mededelingen die geen historische informatie of mededelingen over de huidige situatie zijn. Deze mededelingen komen op een aantal plaatsen in dit bericht voor, en betreffen onder meer mededelingen over de intenties, overtuigingen of huidige verwachtingen van de partijen ten aanzien van gebeurtenissen in de toekomst, waaronder: de transacties; andere transacties waarin de partijen partij zouden kunnen zijn; concurrentie in de sector; veranderende technologie en toekomstige vraag naar producten; veranderingen in bedrijfsstrategie of ontwikkelingsplannen; mogelijkheid gekwalificeerd personeel aan te trekken en vast te houden; wereldwijde economische en zakelijke omstandigheden; ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, wetgeving en rechtspraak; financieringsplannen; en tendensen die de financiële toestand of de resultaten van operaties beïnvloeden. Toekomstgerichte mededelingen zijn geen garanties van toekomstige prestaties, en houden risico's en onzekerheden in. Feitelijke resultaten kunnen als gevolg van diverse factoren aanzienlijk anders zijn dan die in de toekomstgerichte mededelingen.
Hoewel de directies van de partijen menen dat de verwachtingen die worden weerspiegeld in de toekomstgerichte mededelingen op redelijke wijze zijn gebaseerd op heden tot hun beschikking staande informatie, kunnen zij u er niet van verzekeren dat hun verwachtingen correct zullen blijken te zijn.
U dient dan ook geen overmatig vertrouwen te hechten aan deze toekomstgerichte mededelingen. In ieder geval worden deze mededelingen uitsluitend op de dag van dit bericht gedaan. De partijen nemen geen verplichting op zich enige ervan te wijzigen of bij te werken om gebeurtenissen of omstandigheden te kunnen weergeven die na de datum van dit bericht optreden, of om nieuwe informatie of het optreden van niet voorziene gebeurtenissen te kunnen weergeven. Lezers worden verwezen naar het Annual Report to Stockholders (jaarrapport voor aandeelhouders) van Blaze, en de andere depots van BROKAT en Blaze bij de US SEC voor een bespreking van deze en andere belangrijke risicofactoren met betrekking tot de partijen en hun respectieve operaties.

Voor meer informatie opnemen met:
Peggy de Lange
peggydl@nb-com.nl