Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Twee 'Engine of the Year Awards' voor Toyota

Datum nieuwsfeit: 23-06-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Carros

Yaris en Prius andermaal onderscheiden:

Twee 'Engine of the Year Awards' voor Toyota

(23 juni 2000)

Zowel de uiterst geavanceerde hybride-technologie van de Prius als de zeer efflciènte VVT-i-motoren uit de Yaris, zijn door een internationale jury van autojournalisten voor de tweede keer op rij onderscheiden met een 'Engine of the Year Award'. Vorig jaar ging de algemene titel 'Motor van het Jaar' al naar de 1,0 liter VVT-i-motor van de Yaris en kreeg de Prius een onderscheiding als beste milieuvriendelijke motor, een titel die hem ook nu weer ten deel is gevallen.

Toyota mocht dus twee prijzen in ontvangst nemen tijdens de officiële prijsuitreiking, half juni in Hamburg. De Yaris, die vorig jaar met de 1,0 liter VVT-i-motor 'over-all' winnaar werd binnen de jaarlijkse verkiezing, ontving dit keer een onderscheiding in de klasse van 1,0 tot 1,4 liter en wel voor de later geïntroduceerde 1,3 liter VVT-i-krachtbron. VVT-i staat voor Variable Valve Timing-intelligent en daarmee voor de variabele kleptiming waar deze motoren gebruik van maken. Globaal komt er daarbij op neer dat de inlaatkleppen bij lagere snelheden net even eerder opengaan en ze hij hogere snelheden juist langer openblijven. Resultaat is een onder alle omstandigheden optimale verbranding, waardoor enerzijds de prestaties verbeterd worden en anderzijds het brandstofverbruik en de emissies teruggebracht worden. Naast de Yaris worden inmiddels overigens onder andere ook de Toyota's Corolla, Celica, Previa en MR2 geleverd met dergelijke VVT-i-motoren.

Niet alleen op het gebied van de ontwikkeling van zuinige motoren, toont Toyota zich een koploper. Het merk heeft bijvoorbeeld ook een high-tech hybride-aandrijfsysteem ontwikkeld. Dit Toyota Hybride Systeem (THS) combineert een verfijnde benzine- met een zichzelf opladende elektromotor en vindt sinds 1998 met succes toepassing in de Prius, een auto die dit najaar in z'n nieuwste generatie ook op de Nederlandse markt leverbaar wordt. Doelstelling achter de techniek is om afhankelijk van de rij-omstandigheden steeds de op dat moment meest efficiënte aandrijfvorm te kiezen en zo de auto afwisselend op elektriciteit, op benzine of beide te laten rijden. Met als gevolg: een aanzienlijk lager brandstofverbruik en aanmerkelijk minder uitstoot van schadelijke stoffen. En dat terwijl er geen afbreuk gedaan wordt aan comfort, binnenruimte en prestaties. Mooi is verder dat de energie die bij het remmen of afremmen op de motor, weer opgeslagen wordt in de batterijen en later weer gebruikt wordt voor de aandrijving. Al met al, had de jury van de 'Engine of the Year'-verkiezing genoeg redenen om de Prius voor de tweede achtereenvolgende maal als winnaar uit te roepen in de categorie 'Meest milieuvriendelijke'.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie