Nieuwsbrief Deens Verkeersbureau juni 2000

PERSBERICHT - 23 JUNI 2000

Nieuwsbrief Deens Verkeersbureau juni 2000

Expositie over 75-jarig B&O

In het nieuwe Danish Design Centre in Kopenhagen heeft koningin Margrethe van Denemarken een expositie geopend die is gewijd aan het
75-jarige Deense bedrijf Bang & Olufsen, in de gehele wereld bekend vanwege zijn op bijzondere wijze vorm gegeven audiovisuele producten.
De tentoonstelling, die tot en met 17 september a.s. duurt, heet Vision & Legend en laat niet alleen vele van de producten zien die B&O beroemd hebben gemaakt, maar probeert ook duidelijk te maken hoe zij werden bedacht. Tevens wordt getracht een antwoord te geven op de vraag waarom Bang & Olufsen overleefde, terwijl tal van concurrerende bedrijven het loodje legden.

Het is de grootste expositie van producten van het jubilerende bedrijf die tot nu toe is gehouden. Kleinere aantallen artikelen van B&O zijn tot nu toe wel vele malen overal in de wereld te zien geweest op tentoonstellingen. De belangrijkste internationale erkenning voor het Deense bedrijf kwam in 1978 toen het Museum of Modern Art in New York een bijzondere expositie wijdde aan B&O. Die eer is de afgelopen eeuw in dit museum slechts drie andere ondernemingen ten deel gevallen: Thonet (stoelen), Olivetti (schrijfmachines) en Braun (elektrische apparatuur).

Het nieuwe Design Centre in Kopenhagen, dat een verzamelplaats van industriële vormgeving wil zijn, is zeer geschikt voor een expositie als deze. Het midden in de stad gelegen gebouw heeft een vloeroppervlak van 3200 vierkante meter, heeft vergaderruimten, een café en een winkel met producten van ontwerpers.

Meer informatie: Danish Design Centre, H.C. Andersen Boulevard 27, DK-1553 Kopenhagen V., tel. +45 33683369, fax +45 33693300, e-mail: (design@ddc.dk) en Internet: www.ddc.dk

Schatzoeken in een historisch kasteel

Deze zomer is het voor kinderen mogelijk te gaan schatzoeken in een historisch kasteel in Denemarken. Het gaat om het landgoedmuseum Selsø Slot bij Skibby in het noorden van het eiland Seeland. De schat moet worden gezocht in een van de vele gewelfde keldergangen, de ridderzaal, de salons of de gevangenisruimten van Selsø Slot, dat gezinnen met kinderen veel heeft te bieden. Het heeft bijvoorbeeld ook een speciale kinderspeelruimte met tinnen soldaatjes en modelschepen.

De geschiedenis van het kasteel gaat terug naar de tijd rond 1170. Het huidige gebouw stamt echter uit de renaissance en is veranderd in de tijd van de barok. Het kasteel is onbewoond geweest sedert 1829 en heeft mede dankzij zijn originele 17e eeuwse interieurs de sfeer van vroeger eeuwen weten te bewaren. Dat is een van de redenen dat het slot regelmatig wordt gebruikt voor films en reclamedoeleinden. In de zomermaanden worden in de ridderzaal regelmatig klassieke concerten gegeven. Al vele jaren gaat het gerucht dat er een spook in het kasteel is - in de volksmond bekend als de 'witte dame.'

Meer informatie: Selsø Slot, Selsøvej 30a, DK-4050 Skibby, tel. +45
47520171 of +45 46405220 en e-mail: (osahl@get2net.dk)

Sprookjes van Andersen komen weer tot leven

De sprookjes van Hans Christian Andersen komen in Denemarken in de zomer altijd weer tot leven. Tot en met 30 juli a.s. worden in zijn geboortstad Odense op het eiland Funen dagelijks drie voorstellingen gegeven van stukjes uit werk van de grote schrijver. Dat gebeurt door de professionele Andersen-vertolker Torben Iversen en twintig kinderen, die zingen en spelen op musicalmelodieën uit oude films van de Amerikaanse zanger Danny Kaye, die een groot bewonderaar was van het werk van de Deen. Het gaat daarbij om een soort parade: bekende figuren uit de sprookjes van Andersen, zoals de prinses op de erwt, de zeemeermin en het lelijke eendje trekken voorbij.

De optredens zijn steeds om 11, 13 en 15 uur in Lotzes Have, een prachtige tuin die bij een voormalige apotheek behoort en vlakbij het geboortehuis van de schrijver is gelegen. Het bijwonen van de voorstellingen is gratis. Tijdens de optredens is er alle gelegenheid te fotograferen of te filmen.

Meer informatie: Odense Turist Bureau, tel. +45 66127520, fax +45
66127586, e-mail: (info@odenseturist.dk) en Internet: www.odenseturist.dk

Meevaren op houten zeilschepen

Denemarken kent nog een flink aantal goed bewaard gebleven oude houten zeilschepen en daarmee wordt vooral in het gebied rondom het eiland Funen nog veel gevaren. In de zomer is het mogelijk vanuit verscheidene Deense havens een dagje tegen betaling mee te varen.

Van de passagiers wordt verwacht dat zij af en toe een handje helpen bij het hijsen of neerhalen van de zeilen en in de kombuis.

Er kan aan boord worden gegaan in de havens Svendborg, Fåborg, Middelfart en Bogense op Funen, Rudkøbing op Langeland en Marstal en Ærøskøbing op het eiland Ærø. Enkele schepen kunnen ook worden gecharterd.

Meer informatie: Maritimt Center Fyn, Havnepladsen 2, DK-5700 Svendborg, tel. +45 62800214, fax +45 62800215.

's Werelds grootste schilderij langs Kopenhaags havenfront

Dezer dagen wordt langs de havenpromenade Langelinie in de Deense hoofdstad Kopenhagen 's werelds grootste schilderij onthuld - een werk met een lengte van 290 en een hoogte van 1½ meter, vervaardigd door 25 Deense en vier Zweedse kunstenaars. Het is speciaal bedoeld ter verwelkoming van reizigers die in Kopenhagen aankomen na gebruikmaking van de vaste oeververbinding over de Sont, die op zaterdag 1 juli wordt ingewijd.

Het schilderij zal aan Langelinie te zien zijn tot 1 oktober a.s. Daarna zal het worden geveild. De baten komen ten goede aan het Deense Rode Kruis.

De 29 kunstenaars die het schilderij hebben vervaardigd maakten in hun ateliers ieder afzonderlijk een stuk doek van tien meter lengte. De stukken werden vervolgens bij de haven aan elkaar gezet.

Het werk zal worden aangemeld voor het Guinness Book of Records door Paul Lindegaard, eigenaar van de Langelinie Art Galery, die het initiatief heeft genomen voor het deze opmerkelijke kunstuiting.

Oostzeeroute: nieuwste Deense fietstroef

Denemarken heeft er sinds kort een zeer attractieve fietsroute bij: Østersøruten, die zoals de naam al aangeeft voornamelijk langs de Oostzee voert. Het nieuwe traject is in totaal ongeveer 800 kilometer lang en voert door Zuid-Jutland en vervolgens over de eilanden Als, Ærø, Langeland, Lolland, Falster, Møn, het zuiden van Seeland, en Funen weer terug naar de oostkust van Jutland. Onderweg wordt van veel kleine veerpontjes gebruik gemaakt.

De route is zeer geschikt voor mensen die zelf hun fietsvakantie willen regelen. Maar het plan bestaat de komende jaren kant-en-klare fietsvakanties langs deze route aan te bieden. Het is nu al mogelijk de bagage te laten vervoeren tussen verschillende punten op de Oostzeeroute.

Overnachtingen op het traject kunnen worden gereserveerd via:

Bike & Sea
Svendborgvej 83-85
DK-5260 Odense S.
tel. +45 66131337
fax +45 66131338
en via: www.bikeandsea-denmark.com.

Er is daar ook een gedetailleerde gids met complete routebeschrijving en kaarten verkrijgbaar voor 149 Dkr.

Een aanrader voor wie geïntereseerd is in fietsvakanties in Denemarken is de Nederlandtalige brochure 'Fietsen in Denemarken,' die kan worden aangevraagd via de bestellijn van het Deens Verkeersbureau in Leiden, 0900-2025280, of van die van de Deense Dienst voor Toerisme in Brussel, 02-2330923.

Tønder Festival met veel folksterren

Het Tønder Festival, het grootste festijn van volksmuziek in Denemarken, kan ook dit jaar bogen op een voortreffelijk deelnemerslijst. Aan het festival, dat van 24 t/m 27 augustus in het gelijknamige stadje in Zuid-Jutland wordt gehouden, doen onder meer de internationaal bekende Allstars, Emmylou Harris, The Dubliners, Fairport Convention, Ralph McTell en Liederjan mee. In totaal zullen
35 bands en solozangers in Tønder optreden.
Kaarten voor het evenement zijn vanaf 29 juli a.s. te koop. De prijzen liggen tussen de 75 en 225 Dkr. per concert.

Reserveren: Tønder Festival, Vestergade 80, DK-6270 Tønder, tel. +45
74721000, fax +45 74720123 en Internet: www.tf.dk
Een programma met een bestelformulier wordt toegestuurd na toezending van 35 Dkr. aan bovengenoemd adres.

Hotelkamers in Legoland

Hotel Legoland in Billund op Jutland heeft dezer dagen een nieuwe vleugel in gebruik genomen. De kamers liggen in het bekende attractiepark - naar het voorbeeld van de hotels in bijvoorbeeld Disneyworld in de Verenigde Staten. Er zijn in de nieuwe vleugel 28 gezinskamers beschikbaar. In het winterseizoen worden deze veranderd in suites.

Dankzij een nieuw, geavanceerd informatiesysteem is het nu mogelijk het verkeer op de nabijgelegen luchthaven Billund in de lobby van het hotel te volgen. Gasten kunnen daardoor sneller aan de weet komen of er wijziging is gekomen in aankomst- of vertrektijden van de vliegtuigen.

Danhostel profiteert van Internet

De organisatie Danhostel Danmarks Vandrerhjem, de koepel boven de 104 hoogwaardige trekkersherbergen die het land rijk is, beleeft momenteel een markant succes dankzij Internet. Sinds eind april, het tijdstip waarop de onderneming haar herbergen in woord en beeld op Internet aanbiedt, zijn de reserveringen via dit nieuwe medium binnengestroomd. Nu al komt een op elke drie boekingen bij Danhostel via het wereldwijde web. De goede respons is volgens de organisatie des te opmerkelijker omdat er geen actie is gevoerd om te boeken via Internet. De klanten hebben zelf deze mogelijkheid ontdekt - en maken er nu gretig gebruik van. Reden voor Danhostel om nu zeer actief in te spelen op deze kennelijk stijgende behoefte.

Het gaat goed met de Deense trekkersherbergen, die van oudsher bekend staan om hun hoge kwaliteit. En de dit jaar 70 jaar geworden organisatie Danhostel is ook springlevend. De laatste jaren zijn er tal van moderne herbergen geopend, terwijl andere accommodaties zijn gerenoveerd of verbouwd. Onder meer zijn enkele goed uitgeruste herbergen geopend in grotere steden. In totaal beschikt de Deense organisatie van trekkersherbergen nu over ruim 11.000 bedden. Vorig jaar werden er 1.1 miljoen overnachtingen geregistreerd.

Meer inlichtingen: Danhostel Danmarks Vandrerhjem, Vesterbrogade 39, DK-1620 Kopenhagen V., tel. +45 33313612, fax +45 33313626, Internet: www.danhostel.dk

Tentoonstelling eert Else Alfelt

In het Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum voor moderne kunst in de stad Herning op Jutland is een expositie geopend waarin wordt terugekeken op het werk van de Deense kunstenares Else Alfelt. Daarmee wordt herdacht dat Else Alfelt - gehuwd geweest met Carl-Henning Pedersen - deze zomer 90 jaar zou zijn geworden.

De expositie heeft als naam 'Het innerlijke licht.' De schilderijen van Else Alfelt omvatten de periode van eind jaren dertig tot 1974. De hoogbejaarde Carl-Henning Pedersen, die nog altijd als schilder actief is, schreef naar aanleiding van de opening van de expositie: 'Toen ik Else Alfelt in 1933 op de Internationale Hogeschool in Helsingør ontmoette, kreeg ik mijn eerste introductie in de wereld van het schilderen en in het bijzonder in die van het impressionisme. Ik leerde dat dat een schilderij een vlak is dat op een zodanige manier is beschilderd met kleuren, dat men de oppervlakte en het beeld ervaart als een 'kleurenlicht.' Het beeld kan ontstaan door een inspiratie van buitenaf, maar kan ook van binnenuit komen - geschapen door de fantasie.'

Meer info: Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum, Birk, DK-7400 Herning, tel. +45 97221079.

Strandmarathon in West-Jutland

Op zondag 2 juli vindt op het zand van het Noordzeestrand in West-Jutland een unieke marathon plaats. Hoewel men in het algemeen zegt dat marathons niet in het zand gelopen kunnen worden, bewijst West-Jutland dat dit toch mogelijk is.

De "North Sea Beach Marathon 2000", die wordt georganiseerd door de toeristische promotie-organisatie Turistgruppen Vestjylland en de Deense Atletiek Unie, is niet alleen voor topsporters bedoeld, maar kan gezien worden als een evenement voor het hele gezin. Naast de hele en halve marathon kunnen ook afstanden van vijf en tien kilometer gelopen worden.

De start van de marathon is in de Deense badplaats Vejers Strand. De route voert vervolgens via Henne Strand en Nymindegab langs de Ringkøbing Fjord naar het vissersdorp Hvide Sande.

Aanmeldingsformulieren zijn te verkrijgen bij Turistgruppen Vestjylland, Torvet 5, DK-6830 Nørre Nebel, tel. +45 75287400, fax.
+45 75288676, e-mail: (tgv@tgv.dk). Meer informatie en inschrijving op de website van de organisatie: www.beachmarathon.dk

Vikingspel in Jels

Van vrijdag 30 juni tot en met zondag 16 juli is er weer spektakel en hartstocht te beleven bij het jaarlijkse openlucht-Vikingspel van Jels in Jutland. Het stuk, dat wordt opgevoerd heet Helge Hundingsbane en is geïnspireerd op het beroemde heldenepos van de Edda, dat zo'n grote rol heeft gespeeld in de geschiedenis van IJsland.

Het fraaie Meer van Jels (tussen Ribe en Kolding in Zuid-Jutland) vormt een mooi kader voor het dramatische verhaal rondom de koningszoon Helge en zijn strijd tegen zijn rivalen - en voor de vrouw die hij liefheeft. Tal van ervaren amateur-Vikingen zorgen voor een meeslepend theaterstuk.

Het Vikingspel in Jels staat niet alleen borg voor een boeiende opvoering, maar ook voor een sfeervolle entourage. In het eerste weekend van het evenement is er in het plaatsje een grote Vikingmarkt. Voorafgaand aan alle voorstellingen is er gelegenheid in Vikingstijl te eten.

Meer informatie:
Jels Vikingespil, tel. +45 74552110