Opnieuw klacht ingediend tegen Michael Jackson

Datum nieuwsfeit: 23-06-2000

MAMA CONCERTS

Opnieuw klacht ingediend tegen Michael Jackson

München (ots) - Op vrijdag, 23 juni 2000, dienden de advocaten Louis R. Miller, Ronald E. Guttmann en Mila Livitz bij het Superior Court van de staat California in Los Angeles een klacht in tegen Michael Jackson. Voorwerp van de aanklacht is een vordering van zijn jarenlange organisator en vriend, Marcel Avram, ter waarde van 21,2 miljoen US dollar plus interesten, voor voorgeschoten organisatie- en productiekosten, overgenomen schulden en misgelopen inkomsten.

De feiten: in het voorjaar van 1999 sloten Avram en Jackson een contract af voor vier mega-evenementen, twee benefietshows, met name op 25 juni 1999 in Seoul en op 27 juni 1999 in het olympisch stadion van München, en twee millenniumshows op de jaarwisseling van
1999/2000. Een van deze millenniumshows zou plaatsvinden in Sydney (Australië), de tweedeaan de andere kant van de tijdzonegrens, in Honolulu. In verband met deze shows betaalde Marcel Avram aan Michael Jackson een voorschot van één miljoen US dollar, nam bovendien alle extra kosten van Michael Jackson op zich en begon samen met zijn internationale partners aan de voorbereiding van de millenniumevenementen, met name met de technische productie, de logistiek en promotie.

In oktober 1999 bracht de Amerikaanse superster Michael Jackson zijn promotor ervan op de hoogte dat hij de contractueel overeengekomen shows niet zou spelen, zonder opgave van gegronde redenen. Gedurende zes maanden spande Marcel Avram zich in om met de platenmiljonair tot een minnelijke schikking te komen, temeer omdat in het contract het recht van Michael Jackson zich bij de millenniumconcerten terug te trekken uitdrukkelijk werd uitgesloten. Bovendien wou Avram, die Michael Jackson sinds 1972 als concertorganisator en -producent wereldwijd vertegenwoordigt, zijn uiterste best doen om een rechtszaak te vermijden - tevergeefs.

De schade die door Avram wordt geclaimd, loopt op tot 11,2 miljoen US dollar, de productiekosten en overgenomen schulden die hij heeft betaald. Hierbij komt nog eens 10 miljoen US dollar voor de misgelopen winsten uit de beide oudejaarsconcerten en uit de wereldwijde televisierechten die hij had verworven. Bovendien had Avram de plaatselijke organisatoren in Sydney en Honolulu reeds garanties toegekend voor een aanzienlijke
minimumopbrengst.

Avram: 'Er rest ons niets anders dan Michael Jackson te herinneren aan zijn verantwoordelijkheid als artiest en als zakenman. Met een ,I love you' alleen is het niet gedaan.'

Voor verdere vragen:
Mama Concerts & Rau GmbH