FleetBoard voor Mercedes-Benz bedrijfswagens

Datum nieuwsfeit: 23-06-2000

23-6-00 11:30:00

FleetBoard voor Mercedes-Benz bedrijfswagens

Mercedes-Benz heeft onlangs in Duitsland het fleetmanagementsysteem FleetBoard geïntroduceerd. FleetBoard is een telematicadienst waarmee de voertuigtechnische en logistieke gegevens van de bedrijfswagenvloot door middel van internet toepassing kunnen worden beheerd.

Bovendien kan met dit telematicasysteem waar en wanneer men wil alle informatie over het wagenpark opgeroepen worden. Dit heeft als voordeel, dat het inzicht in inzet en kosten van het wagenpark aanzienlijk wordt vergroot en tot dusver verborgen gebleven kostenbesparingsmogelijkheden volledig transparant gemaakt kunnen worden. De introductie van dit systeem op de Europese markt volgt geleidelijk, in Nederland in het laatste kwartaal van 2000.

FleetBoard gebruikt internet als platform voor de transmissie van de gegevens. Zo heeft de wagenparkbeheerder toegang tot alle softwaremodules van de FleetBoard-centrale, zonder dat daarvoor dure hard- en software hoeft te worden aangeschaft of uitgebreid. Dankzij internet speelt FleetBoard perfect in op één van de grote trends op de telematicamarkt; het direct en overal kunnen beschikken over alle benodigde gegevens zal zeker een revolutie teweegbrengen in de processen van de transportwereld.

Het FleetBoard-systeem bestaat uit een aantal diensten die als modules in het pakket zijn opgenomen. Tijdens de marktintroductie biedt FleetBoard de volgende systemen en functies: serviceplanning, storingsmanagement, inzetanalyse, routeregistratie, tekstcommunicatie met het voertuig, plaatsbepaling met weergave van heel Europa op een digitale stratenkaart en een PC-werkplek voor de chauffeur met beeldscherm. Vanaf de bedrijfswagen-IAA in september 2000 is het ook mogelijk om opdrachten en routeplanningen te versturen. Ook de overdracht van gegevens over de opbouw, de oplegger en het doorgeven van de koeltemperatuur in de opbouw wordt vanaf dat moment mogelijk.

FleetBoard werd bewust als open platform ontworpen. Daarmee wordt de mogelijkheid geboden om het systeem verder te ontwikkelen en te integreren met overige software voor het fleetmanagement. Een belangrijk onderdeel van het concept is het samenwerken met systeempartners waarvan de producten op FleetBoard zijn afgestemd en via een interface worden geïntegreerd. Het doel hiervan is om een compleet pakket voor voertuig- en transportmanagement te realiseren en zodoende een standaard op de verdeelde markt in te voeren.

De kosten bestaan naast de aanschaf van de FleetBoard voorbereiding uit éénmalige aansluitkosten en een abonnement op de diensten voor voertuig- en/of transportmanagement. Daarnaast worden er geringe kosten voor het verzenden van SMS-berichten in rekening gebracht. De PC-werkplek voor de chauffeur met beeldscherm kan afzonderlijk, als extra module, worden aangeschaft.

De PC-werkplek voor de chauffeur en de betreffende transportmanagementdiensten kunnen merkonafhankelijk in bedrijfswagens van verschillende fabrikanten worden ingebouwd en gebruikt.

Het voertuigmanagement (serviceplanning, storingsmanagement etc.) is met name geschikt voor alle Mercedes-Benz bedrijfswagens met Telligentâ-techniek en Fleetboard-voorbereiding.

De FleetBoard voorbereiding bestaat uit een GPS-antenne, een GSM-antennevoet, een communicatiemodule (KOM-module) die als interface fungeert naar de CAN-bus en de noodzakelijke bekabeling. Het FleetBoard-telematicaplatform bestaat uit een boordcomputer en een GPS-systeem, dat voor de plaatsbepaling van de wagen wordt gebruikt. Verder omvat het een vast ingebouwde GSM-telefoon, die zowel voor communicatie als gegevensoverdracht wordt benut.

De verbinding voor de gegevensoverdracht wordt als volgt tot stand gebracht: de Mercedes-Benz bedrijfswagens beschikken over een uiterst moderne CAN-bus die alle regeleenheden met elkaar verbindt. Via de KOM-module worden alle gegevens aan het FleetBoard-telematicaplatform beschikbaar gesteld. De vast ingebouwde GSM-telefoon stuurt deze gegevens vervolgens via het GSM-net naar de centrale FleetBoard-server in Stuttgart. Daar worden de gegevens via het Internet beschikbaar gesteld aan de klant. Uiteraard zijn al deze gegevens beveiligd door persoonlijke wachtwoorden en andere veiligheidsmaatregelen. De gegevensoverdracht werkt overigens in beide richtingen; er kunnen ook gegevens, zoals tekstberichten en opdrachten, naar het voertuig worden gestuurd.