Update situatie Ambon

Datum nieuwsfeit: 24-06-2000
Situatie Ambon vanaf 22 juni 2000 tot op heden.

22-06-2000

Ca. 2 uur in de middag hebben massa moslims de Brimob Kazerne in Tantui aangevallen. Een katholieke kerk en enkele huizen van Brimob-leden zijn in brand gestoken. Diezelfde avond heeft men ook de kerk Efrata in Tantui verbrand. Daarbij zijn 2 Brimob-leden om het leven gekomen en 1 zwaar gewonde. De vrouwen en kinderen van de Brimob-leden zijn reeds geëvacueerd naar Passo. De R.K. ziekenhuis Otto Quick is ook verbrand. De situatie in Ambon-stad en de omliggende wijken is nog steeds zéér gespannen. Het sociale leven ligt plat. Alle kantoren en scholen zijn gesloten. Alle wegen zij gebarricadeerd inclusief de tijdelijke vluchtwegen tussen Pohon Blue en Air Mata China.

Maluku Utara

De onrusten in desa Duma in Galela is nog steeds gaande. dit keer hebben massa moslims ca. 100 christenen in een kerk aangevallen en verbrand. Vele huizen zijn ook in brand gestoken. Desa Duma was de allereerste desa waar het Christengeloof voor het eerst werd verkondigt. Nog steeds is het lot onbekend van ca. 100 vrouwen en kinderen die ontvoerd werden en per truck naar een onbekende plaats zijn overgebracht. Slachtoffers: 114 doden
25 zwaar gewonden
79 licht gewonden
1 anggota TN I YON 502 ( gewond)
292 huizen verbrand
1 kerk verbrand
Pangdam bridgen Generaal Max Tamaëla wordt vervangen door I Made Jasa. Max Tamaëla is bevordert tot Majoor Generaal en is aangesteld tot commandant Pusat Territoriaal TNI AD.

Ambon 23 juni 2000

Het geweld in Tantui heeft ertoe geleidt dat er nu 3 doden zij gevallen en 1 gewonde. Dus het aantal doden is nu opgelopen tot 5 ( 2 Brimob-leden, 3 TNI, en een 3 jarige jongetje genaamd Sonny) Verder zijn er 14 gewonden. Via de luidspreker van een moskee in Batu Merah schreeuwt men: "Mari basudara-basudara moslim, kita bersatu melawan orang Kristen dan RMS" Ooggetuigen hebben gezien dat sommigen van de aanvallers t-shirts dragen met de opschrift "Gerakan Aceh Merdeka" en "Jihad Maluku" en voorzien van standaard T.N.I. wapens zoals bazoka's. Pangdam Max Tamaëla zei hierover nog géén rapport te hebben ontvangen.

Er wordt ook hevig geschoten in de baai van Ambon , bij Gudang Arang Benteng, waarbij 1 persoon om het leven is gekomen, en 5 zwaar gewonden. Zij worden in het Alfattah Ziekenhuis behandeld, terwijl een ander boot (Lander) vanuit Ruko-Batumerah wordt beschoten.

De onrusten bij Waihaong, jalan A.L. Patty en Jalan BAru (Pohon PUluh) duren voort. Op het zelfde moment proberen massa moslims vanuit Kebun Cengek bij Air Besar, Alhuru en Karang Pandjang binnen te dringen. Zij werden tegengehouden door de militairen.

Hellen Seipala-Parera Ambon 24-06-2000.

" Charly Parera"