Nieuwe hulpbisschop Haarlem: voortzetting beleidslijn

Acht Mei Beweging

Persbericht, Utrecht,

24 juni 2000

Nieuwe hulpbisschop van Haarlem: voortzetting orthodoxe beleidslijn

Met de benoeming van de pater J.G.M van Burgsteden (sss) tot hulpbisschop naast de Apostolische Administrator J.Punt wordt de orthodoxe beleidslijn voortgezet. Het bestuur van de Acht Mei Beweging acht de structuur die nu aan de top van het Haarlemse bisdom ontstaat een uiterst vreemde. Het benoemen van een hulpbisschop naast een waarnemend bisschop duidt niet op een eenduidige visie op de oplossing van de nu al jaren voortslepende problemen in het bisdom. Dit gaat ten koste van de overgrote meerderheid van gelovigen die een geheel ander type bisschop voor ogen staat.

De nieuwe hulpbisschop staat in dezelfde sterk conservatieve denklijn die onder de apostolisch administrator mgr. J. Punt werd bestendigd. Voor de derde maal is ook geen seculier priester van het bisdom zelf benoemd. Het bestuur van de Acht Mei beweging vraagt zich af waar de bisschoppenconferentie van Nederland en het Vaticaan nu eigenlijk naar toe willen met een benoemingenbeleid dat de top van de basis wegscheurt. Een traditioneel scenario waarin de priester opnieuw centraal staat en de rol van pastorale werkers en werksters en de vele vrijwilligers dreigt te worden gemarginaliseerd.

Hopeloosheid en dikwijls ook moedeloosheid eisen hun tol in het bestuursklimaat van het bisdom Haarlem. Daar lijkt met deze benoeming geen verandering in te komen.
Toch gaat de Acht Mei Beweging uit van de hoop op een toekomstkerk die steeds meer aanwijsbaar aan de basis zichtbaar is, waarbij velen zich weinig meer gelegen laten liggen aan belemmeringen die van de top komen.