Politiebericht Groningen

Zondag 25 juni 2000

Dagelijkse berichten

Groningen: zakkenrollers aangehouden
In een horecagelegenheid aan de Grote Markt in Groningen heeft de politie vannacht een 33-jarige man uit Foxhol en een 18-jarige man uit Veendam aangehouden. Ze werden in het café door bezoekers betrapt toen de 18-jarige verdachte probeerde een portemonnee te stelen uit de jaszak van een 17-jarige cafébezoekster uit Doetinchem. De 33-jarige verdachte was hem daarbij behulpzaam door de vrouw af te leiden. Eerder op de avond was er bij de politie ook al een melding van zakkenrollen binnengekomen. Een Ierse cafébezoeker was op die manier een portemonnee kwijtgeraakt. De politie onderzoekt of de beide verdachten meerdere gevallen van zakkenrollen hebben gepleegd. Ze zijn ingesloten voor verhoor.

Groningen: politiemensen gewond bij verkeersongeval Bij een verkeersongeval op het Overwinningsplein in Groningen zijn gisteravond drie politiemensen gewond geraakt. Ze zaten in een politiebusje en waren onderweg van het politiebureau aan de Schweitzerlaan naar het bureau aan de Korreweg in Groningen. Op het Overwinningsplein kreeg het busje, bestuurd door een 34-jarige politieagente geen voorrang van een andere auto, bestuurd door een 22-jarige man uit Enschede. Die reed van de Laan van de Vrijheid de kruising op en botste tegen de politieauto aan. De bestuurster van de politieauto liep arm, heup- en beenletsel op. De beide andere inzittenden, een 44-jarige en een 34-jarige politieman liepen verwondingen door rondvliegend glas, respectievelijk hoofdletsel op. De bestuurder en inzittenden van de auto uit Enschede liepen enkele kneuzingen op. Alle gewonden zijn door meerdere ambulances naar ziekenhuizen in Groningen gebracht. Beide auto raakten zwaar beschadigd en zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Groningen: man aangehouden
Op het terrein van een zuivelfabriek aan de Friesestraatweg in Groningen heeft de politie gisteravond een 36-jarige man uit Groningen aangehouden. De man probeerde bij een in aanbouw zijnd kantorengebouw op het terrein koperen leidingen te stelen. Hij werd door een voorbijganger gezien. Die waarschuwde de politie. Politiemensen troffen de man op het terrein aan. Hij is naar het politiebureau overgebracht. Tegen de man is proces-verbaal opgemaakt voor diefstal en het zich bevinden op verboden terrein. Na verhoor is hij heengezonden met een dagvaarding en een geldboete van 575 gulden.
Groningen: Kinderen door honden gebeten
Aan Boeg, in de wijk Lewenborg in Groningen, zijn gistermiddag een 7- en een 9-jarige meisje gebeten door twee Mechelse herders. De honden zagen de kans de woning van hun baas uit te vluchten die de deur open liet toen hij even iets in een vuilcontainer wilde deponeren. De kinderen fietsten juist langs de woning toen de honden naar buiten kwamen. De dieren renden direct achter de meisjes aan die beiden meerdere keren werden gebeten. Ze moesten door een arts worden behandeld. De eigenaar van de hond en de ouders van de kinderen regelen de schade onderling.

Groningen: agressieve winkeldief
In een supermarkt aan de Eyssoniusstraat in Groningen heeft de politie gistermiddag een agressieve winkeldief aangehouden. Een winkelmedewerker zag via een beveiligingscamera dat de man meerdere levensmiddelen in een tas deed. Toen hij bij de kassa slechts een pak melk afrekende werd hem gevraagd of nog meer had af te rekenen en of er zijn tas mocht worden gekeken. De man weigerde dit en wilde de winkel uitlopen. Hij werd door personeel tegen gehouden maar trachtte toch te vluchtten. Hierbij gaf hij een 17-jarige winkelbediende een kopstoot die daarbij een hoofdwond opliep. Winkelpersoneel wist de man de vlucht te beletten en droegen hem over aan de gewaarschuwde politie. Hij is meegenomen naar het politiebureau en ingesloten. Hij bleek voor ruim 45 gulden aan boodschappen te hebben gestolen. De 17-jarige winkelbediende moest zich in een ziekenhuis laten behandelen.

Groningen: man XTC
Een 20-jarige man uit Oosterwolde is vannacht door de politie aangehouden in een horecagelegenheid aan de Vismarkt in Groningen. Hij bleek bij controle door portiers in het bezit te zijn van 5 XTC pillen. De portiers droegen de man over aan de politie. Hij is na verhoor op het politiebureau weer vrijgelaten. De XTC is in beslag genomen.

Stadskanaal: woning beschoten
Een nog onbekende man heeft vannacht, vermoedelijk met een vuurwapen, een aantal schoten gelost op een raam van een woning aan de H.J. Kniggekade in Stadskanaal. De ruit werd vernield. De bewoners van het pand lagen op het moment van de schoten in bed. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Uit getuigenverklaringen is gebleken dat de schoten vermoedelijk vanuit een auto gelost zijn. De politie onderzoekt de zaak.

Meer berichten over ongeveer een uur

Afdeling Communicatie: 0 50 - 5 995 010