NIK accoord met verdelingsvoorstel oorlogstegoeden

Datum nieuwsfeit: 25-06-2000
Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap

NIK accoord met verdelingsvoorstel

juli 2000

De Centrale Commissie (algemeen bestuur) van het Nederlands-Israëlitisch Kerkgenootschap heeft op zondag 25 juni ingestemd met het verdelingsvoorstel van een werkgroep die was samengesteld door het Centraal Joods Overleg, de Adviesraad Vervolgingsslachtoffers en het Platform Israel. Het verdelingsvoorstel beoogt minimaal tien en maximaal twintig procent van de met de overheid, banken en effectenbeurs AEX overeengekomen bedragen, in totaal 714 miljoen gulden (waarvan 50 miljoen naar buitenlandse doelen gaat), aan de Joodse infrastructuur ten goede te laten komen. Aldus wordt het resterende gedeelte, dat het grootste deel vormt, individueel verdeeld.

Hoewel de Centrale Commissie in de verwachting verkeerde nog de hoofdlijnen van het verdelingsvoorstel te kunnen bediscussiëren, gaf NIK-voorzitter Henri Markens aan dat daartoe nauwelijks meer de mogelijkheid zou zijn. Wel had de Centrale Commissie in een eerder stadium aangegeven er duidelijk aan te hechten dat het grootste deel van het geld ten goede zou komen aan individuele uitkeringen, maar dat er ook een deel zou moeten worden bestemd voor de Joodse infrastructuur. Het verdelingsvoorstel vormt een evenwicht dat is gevonden tussen de drie hoofdgroepen die op zich weer in totaal achttien aangesloten organisaties tellen, samen meer dan vijftig procent van de Nederlandse Joden vertegenwoordigend. Wanneer het NIK zou besluiten niet in te stemmen, dan zou het bereikte accoord weer in zijn geheel ter discussie staan. De snelheid van uitkeren dreigt daardoor in gevaar te komen, zo betoogde Markens. Ook wees Markens er op dat het NIK van de achttien betrokken organisaties de grootste ledenorganisatie is. Dus is het in het belang van onze leden dat er snel en ruimhartig wordt verdeeld.

Een werkgroep die de verdelingssystematiek organiseert, is inmiddels aan de slag gegaan. In de werkgroep zitten naast vertegenwoordigers van de drie eerder genoemde organisaties van Joodse zijde ook medewerkers van de ministeries van Financiën en VWS. De werkgroep tracht de organisatie gereed te hebben op het moment dat de regering de besluitvorming rond de verdeling (van met name het overheidsgedeelte) rond heeft. Naar alle waarschijnlijkheid zal er wetgeving aan te pas moeten komen om de individuele uitkeringen te kunnen doen. Dit is onder meer noodzakelijk omdat is afgesproken dat de uitkeringen niet van invloed mogen zijn op reguliere inkomensafhankelijke uitkeringen (onder meer bijstand, huursubsidie), uitkeringen op grond van de WUV en omdat de uitkeringen niet voor de inkomstenbelasting belast zullen zijn.