Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 25-06-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 25-06-2000 Politieberichten van 24/6 (13.00 uur) t/m 25/6 (13.00 uur)

Harlingen: diefstal buitenboordmotor
Een 25-jarige inwoner van Harlingen deed zaterdag aangifte van diefstal van een buitenboordmotor. De motor werd in de nacht van vrijdag op zaterdag ontvreemd van een boot die in de Rozengracht lag.
Balk: inbraak kantine golfclub
In de nacht van vrijdag op zaterdag is ingebroken in de kantine van de golfclub aan de T. de Bierstrjitte. Door de toegangsdeur te forceren wist men in het gebouw te komen, waar een kluis werd opengebroken en een geldbedrag werd ontvreemd. Een 66-jarige inwoner van Oudemirdum deed aangifte.

Terschelling: aanhouding na winkeldiefstal
Zaterdagmiddag is een 26-jarige inwoner van Baarn aangehouden, omdat hij uit een voor een winkel aan de Verlengde Boomstraat staande grill een kip had weggenomen. De eigenaar van de zaak, een 25-jarige inwoner van Terschelling West wist de man aan te houden en droeg hem over aan de politie. Hij kreeg een boete van 240 gulden.
Leeuwarden: verkoop fietsen
Zaterdag zijn tijdens de verkoopdag van ingenomen fietsen op het NS station 33 fietsen verkocht. Drie eigenaren konden hun fietsen na betaling van 40 gulden weer meenemen. Deze dag werden weer 31 verkeerd gestalde fietsen ingenomen. Voortaan zullen elke maandag en donderdag tussen 18.00 en 21.00 uur in de bewaakte fietsen stalling van de NS ingenomen fietsen verkocht worden.

Anjum; diefstal uit auto
In de nacht van vrijdag op zaterdag is ingebroken in een auto die geparkeerd stond aan de Foarstrjitte. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De 33-jarige eigenaar deed aangifte.
Leeuwarden: aanrijding met letsel
Bij een aanrijding op de Planetenlaan is een 20-jarige bestuurder uit Wergea licht gewond geraakt. De aanrijding ontstond toen een 35-jarige bestuurder uit Leeuwarden het slachtoffer geen voorrang verleende op een kruising met de Poolsterweg. Door de klap van de aanrijding raakte de auto van het slachtoffer een lantaarnpaal. De brandweer moest het portier van de auto van het slachtoffer verwijderen om hem uit de auto te kunnen halen. Het slachtoffer en een passagier (geen gegevens bekend) werden per ambulance naar het MCL overgebracht. Daar bleek geen sprake te zijn van blijvend letsel.

Leeuwarden: rookschade door drooggekookte pan
Zaterdagmiddag kwam de brandweer in actie na melding van een woningbrand aan de Lautastate. Nadat men via een balkondeur de woning was binnengedrongen, bleek in de keuken een pan te zijn drooggekookt, hetgeen een flinke rookontwikkeling veroorzaakte. De gehele woning liep een aanzienlijke rookschade op. De bewoners waren op het moment van de melding niet thuis.

Friesland: onder invloed
Drachten: Een 22-jarige bestuurder uit Surhuisterveen is zaterdagmiddag op de Bgm. Wuiteweg aangehouden omdat hij onder invloed reed. Op het bureau blies hij 575 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal en een rijverbod voor 6 uren.
Ooosterwolde: Een 19-jarige bestuurder uit Donkerbroek is zaterdagmiddag op de provinciale weg N381 aangehouden omdat hij onder invloed reed. Op het bureau blies hij 350 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal en een rijverbod voor 2 uren.
Terschelling: tegen een 48-jarige bestuurder uit Terschelling West is zondag om 00.20 uur proces-verbaal opgemaakt. De man reed onder invloed op een snorfiets op de Klaas van Stevenstraat toen hij werd aangehouden. Op het bureau blies hij 320 ug/l, waarvoor hij ook nog een rijverbod voor 2 uren kreeg.
Drachten: Een 24-jarige bestuurder uit Drachtstercompagnie is zondag om 00.30 uur op de Dwarswyk aangehouden, omdat hij onder invloed op een brommer reed. Op het bureau blies hij 605 ug/l. Daarvoor en voor het feit dat hij zonder helm reed, kreeg hij een proces-verbaal alsmede een rijverbod voor 6 uren.
Ureterp: Tegen een 27-jarige bestuurder uit Ureterp is zondag om 00.30 uur proces-verbaal opgemaakt, omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Op het bureau blies de man 600 ug/l, goed voor een proces-verbaal en een rijverbod voor 6 uren.
Langezwaag: Een 24-jarige inwoner van Bontebok is zondag om 02.30 uur aangehouden omdat hij onder invloed een auto bestuurde en een stopteken had genegeerd. Agenten zagen de verdachte met hoge snelheid richting Langezwaag rijden en gaven hem vlak voor de bebouwde kom een stopteken. Hij negeerde dit echter en reed met hoge snelheid verder. Kort daarop kon hij bij een woning aan in Bontebok worden aangehouden, waarna hij naar het bureau werd overgebracht. Daar blies hij 295 ug/l. Beetgum: een 17-jarige bromfietser uit Leeuwarden is zondag om 3.30 uur op de Berltsumerdyk aangehouden omdat hij onder invloed was. Op het bureau blies hij 625 ug/l, waarvoor hij een proces-verbaal en een rijverbod voor 7 uren kreeg.
Drachten: Een 22-jarige bestuurder uit Drachten is zondag om 04.45 uur op het Wilpsterend aangehouden omdat hij onder invloed in een auto reed. Op het brueau blies hij 560 ug/l, hetgeen een rijverbod voor 6 uren en een proces-verbaal betekende.
Een 21-jarige bestuurder uit Drachten werd zondag om 05.45 uur onder invloed aangehouden op de Raai. Hij blies 550 ug/l, goed voor een rijverbod van 5 uren.

Drachten: auto bekrast
Zaterdag is tussen 15.00 en 17.00 uur een auto bekrast die geparkeerd stond aan het Kiryat Onoplein op een parkeerhaventje naar het zwembad nabij een groene keet. Met een scherp voorwerpen werden diepe krassen gemaakt in het dak, de kofferbak en het linkerachterportier, waardoor een schade van circa 2000 gulden ontstond. De politie wil graag in contact komen met mogelijke getuigen. De 30-jarige eigenaar uit Dokkum deed aangifte.

Sumar: bestelbus uitgebrand
Waarschijnlijk door kortsluiting is zaterdag om 17.00 uur een bestelbus, die bestuurd werd door een 47-jarige inwoner van Groningen, geheel uitgebrand. De man bemerkte op de Solcamastraat dat er rook onder het dashboard kwam en stopte onmiddellijk. Toen de brandweer ter plaatse kwam stond de gehele auto al in lichterlaaie.
Workum: aanrijding met twee gewonden
Bij een aanrijding op de Makkumerdyk zijn zaterdag omstreeks 19.20 uur twee personen gewond geraakt. Beide slachtoffers, de 37-jarige bestuurster en haar 11-jarige zoon, zaten in een auto die frontaal op een tegemoetkomende auto botste, die bestuurd werd door een 36-jarige inwoner van Erftstadt (D.). De bestuurder van deze auto heeft waarschijnlijk midden op de weg gereden, waarna een frontale aanrijding volgde. De beide slachtoffers werden met nek en rugletsel per ambulance naar het ziekenhuis in Sneek overgebracht. In hun auto zaten ook nog twee dochters (geen gegevens), die ongedeerd bleven.
Leeuwarden: woninginbraak
In een woning aan de Eebuurt is in de nacht van vrijdag op zaterdag ingebroken. Door een ruit te vernielen wist men zich toegang tot de woning te verschaffen. Ontvreemd werden onder meer een computer, een telefoon en een groot aantal cd's. De 47-jarige bewoonster deed aangifte.

Wijnaldum: auto tegen een boom
Een 22-jarige bestuurder uit Sneek en een even oude passagier uit Groningen zijn zondag om 1.40 uur gewond geraakt bij een eenzijdig ongeval op de Haulewei. De bestuurder verloor de macht over het stuur toen hij met de rechterwielen van zijn auto in de berm terecht, kwam. De auto slipte en belandde achterstevoren tegen een boom aan de andere zijde van de weg. De passagier droeg geen gordel en werd uit de auto geslingerd. Hij en nog twee passagiers (geen gegevens) werden met onbekend letsel per ambulance naar het MCL gebracht. De bestuurder liep lichte verwondingen op en moest zich onder doktersbehandeling laten stellen.

Langweer: aanhouding na mishandeling
Een 23-jarige inwoner van Sint Nicolaasga is zondag om 02.25 uur aangehouden omdat hij in een horecagelegenheid aan de Stevenshoek een 31-jarige inwoner van Nijmegen had mishandeld. De verdachte had het slachtoffer volgens getuigen zonder aanleiding vol in het gezicht geslagen. Het slachtoffer liep een hoofdwond op en werd per ambulance ter observatie naar het ziekenhuis in Sneek gebracht.
Leeuwarden: negen aanhoudingen op Ruiterskwartier Zondag omstreeks 04.00 uur zijn in totaal negen personen aangehouden op het Ruiterskwartier. Drie personen, 23, 19 en 18 jaar uit Leeuwarden, werden aangehouden omdat ze een 21-jarige Leeuwarder bij een cafetaria hadden mishandeld. Aanleiding voor de mishandeling zou een aanrijding zijn die de vader van een van de verdachten enkele maanden geleden met het slachtoffer had gehad. Even daarvoor was het al onrustig op het Ruiterskwartier, toen een 20-jarige Leeuwarder werd aangehouden nadat hij surveillerende agenten had uitgescholden. Het toegestroomde publiek begon zich met de zaak te bemoeien, maar de aanwezige agenten wisten de gemoederen te kalmeren. Bij de mishandeling bij het cafetaria bemoeiden zich wederom omstanders met de aanhoudingen die daarvoor werden gedaan. Daarbij werden twee personen, een 45-jarige man en 21-jarige vrouw, beiden uit Leeuwarden, aangehouden. Omdat de sfeer op het Ruiterskwartier onrustig bleef, werd met de inzet van politiehonden en agenten te paard opgetreden. Daarbij werden nog eens drie personen aangehouden. Het betrof hier allen Leeuwarders in de leeftijden van 22, 19 en 20 jaar.

Beetgum: gewond bij eenzijdig ongeval
Een 18-jarige bestuurster is zondag om 03.45 uur gewond geraakt, toen ze op de N383 door nog onbekende oorzaak van de weg raakte en in een weiland terecht kwam. De bestuurster, die geen gordel droeg, raakte gewond in haar gezicht en werd per ambulance naar het MCL overgebracht.

Heerenveen: zakkenroller aangehouden
In een horecagelegenheid aan de Vleesmarkt is zondag om 03.00 uur een 17-jarige inwoner op verdenking van zakkenrollerij door een portier aangehouden en aan de politie overgedragen. Toen de politie zijn kleding doorzocht vond men twee mobiele telefoontoestellen, die door de rechtmatige eigenaren werden herkend. De verdachte had eveneens een beurs uit een schoudertas van een andere bezoekster gestolen.
Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272