Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Brief VW inzake platform HSL te Zoeterwoude

Datum nieuwsfeit: 26-06-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Tweede Kamer der Staten Generaal

brief min vw inzake platform hsl te zoeterwoude
Gemaakt: 28-6-2000 tijd: 23:9


2

Aan de Voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat

's-Gravenhage, 26 juni 2000

In antwoord op uw brief van 21 april 2000 (VW-00-419) bericht ik u het volgende.

Als bijlage stuurde u een brief mee van de heer Mac Gillavry, voorzitter van het Platform HogeSnelheidsTrein Nederland. De heer Mac Gillavry stelt dat de gang van zaken omtrent de aanbesteding van de HSL in strijd is met toezeggingen van de minister ten aanzien van de kruising HSL-A4 bij Hoogmade.

De Tweede Kamer heeft er in het verleden op aangedrongen ook een lage kruising

(A4 verdiept en HSL op maaiveld) te onderzoeken tijdens de aanbesteding. Deze variant is in april 1999 meegegeven aan de geïnteresseerde bouwcombinaties. Aan hen is gevraagd een prijs voor twee kruisingen te geven; een prijs voor een hoge ligging en voor een verdiepte. Bij een voldoende lage aanbestedingsprijs van de HSL, zou die lage variant van de kruising mogelijk worden.

In het najaar van 1999 werd echter duidelijk dat er geen aanbestedingsvoordeel behaald zou worden op het gehele tracé van de Hogesnelheidslijn
. In die zin zou een verdiepte ligging niet mogelijk zijn. Zowel vanuit de Projectorganisatie HSL-Zuid als vanuit verschillende organisaties op lokaal en regionaal niveau, zijn er nog diverse pogingen gedaan de kruising alsnog omlaag te brengen.
In april en mei van dit jaar heeft een ontwerpteam van de gemeenten Alkemade en Jacobswoude, de bouwcombinaties en het Projectbureau de verdiepte variant uitgewerkt. Een lage kruising met de sporen op een hoogte van de dijken rond Hoogmade, bleek echter financieel niet inpasbaar in het HSL-budget.

Op 6 juni 2000 heb ik de Projectorganisatie HSL-Zuid opgedragen te stoppen met de ontwerpinspanningen voor een lagere kruising. Door dit besluit wordt teruggevallen op eerder gepresenteerde oplossingen. Eén oplossing is de Tracébesluit-variant met de sporen op circa 10 meter boven maaiveld, de «pergolaconstructie». De tweede oplossing is een variant met de sporen op 7,5 meter boven maaiveld.

Samen met de gemeente Jacobswoude, Alkemade en Leiderdorp, de provincie Zuid-Holland, waterschap De oude Rijnstromen en het Hoogheemraadschap van Rijnland wordt afgewogen welke van de twee oplossingen uiteindelijk zal worden gerealiseerd. Alle inspanningen zullen er komende jaren op gericht zijn om de kruising HSL-A4 zo goed en verantwoord mogelijk in de omgeving in te passen.

Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

T. Netelenbos

Tweede Kamer der Staten Generaal

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie