Sauwens beschermt kantoorgebouw Brepols te Turnhout

AMBTENARENZAKEN EN SPORT

26 juni 2000

Sauwens beschermt kantoorgebouw Brepols te Turnhout

Na afronding van de inventarisatie van het bouwkundig erfgoed in het kanton Turnhout, heeft Vlaams minister Johan Sauwens beslist om het kantoorgebouw van de voormalige firma Brepols, gelegen in de Baron Frans du Fourstraat te Turnhout, voorlopig te beschermen. Dit complex, opgetrokken in 1937 in de nieuwe-zakelijkheid- stijl, werd eerder al voor bescherming voorgedragen, maar werd door de toen bevoegde minister Martens niet geselecteerd.

Voor deze site van ca. 2,5 ha vlakbij de Grote Markt lag immers een project ter tafel voor een winkelcomplex met ondergrondse parking en een zwembad- en bioscoopcomplex. Eind 1996 werd een stedenbouwkundig attest verleend dat de afbraak van de Brepols-kantoren mogelijk maakte. Minister Sauwens meent echter dat de ontwikkeling van deze verlaten site en het behoud van het bouwkundig erfgoed met elkaar verzoenbaar zijn.

Het is ontoelaatbaar dat in Turnhout, wereldwijd bekend om het drukken van onder meer speelkaarten, een materiële getuige van het oudste en grootste papierverwerkende bedrijf zou verdwijnen. Het door de minister voor bescherming vatbaar verklaarde gebouw, heeft een grote architecturale uitstraling en vormt het gezicht bij uitstek van de vroegere firma Brepols. Als een kantoorgebouw uit het interbellum geldt het als een zeer geslaagd voorbeeld van moderm bouwen. Het interieur is zeer ruimtelijk en licht opgevat en getuigt van een functionele ingesteldheid bij de architect en de bouwheer.

Van deze verlaten bedrijfssite komen, behalve het kantoorgedeelte, wellicht nog andere delen van de fabriekshallen in aanmerking voor een nieuwe bestemming. Een creatief ontwerper zal in de zeer goed geconstrueerde en duurzame structuren ongetwijfeld nieuwe gebruiksmogelijkheden ontdekken.

Met de bescherming van het Brepols-complex beoogt minister Sauwens niet de bevriezing van de huidige toestand maar de ontwikkeling van stedenbouwkundige plannen in functie van het behoud van dit kantoorgebouw. De minister hoopt dat een voorbeeldig project van herbestemming en nieuwe ontwikkeling tot stand komt, waarbij het voormalig kantoorgebouw opnieuw het gezicht en het visitekaartje kan zijn van een leefbaar, herwonnen stuk binnenstad.

info : Joris Vandenbroucke - tel. (02) 553 23 11 e-mail: (persdienst.sauwens@vlaanderen.be)