CDA: buurtbewoners meer betrekken bij stadsvernieuwing

Datum nieuwsfeit: 26-06-2000

CDA: wijkbewoners meer betrekken bij stadsvernieuwing (260600)

Den Haag, 26 juni 2000

Het CDA wil wijk en buurtbewoners beter betrekken bij herstructureringsprojecten. Bij het wetgevingoverleg Integrale Stedelijke Vernieuwing (ISV) zal de fractie hiervoor wijzigingsvoorstellen indienen.

Woordvoerder Theo Rietkerk: "Om stedelijke vernieuwing te laten slagen is draagvlak onder de bevolking broodnodig. Te vaak krijgen wijkbewoners het gevoel dat het "over hen, zonder hen" gaat. Juist als het gaat om ingrijpende zaken als sloop en vernieuwing, moet de overheid betrokken bewoners actief opzoeken. Buurt-verbetering moet van onderop gedragen worden en niet van bovenaf opgelegd. Wij hebben daarom al eerder gevraagd om aan het toekennen van subsidies voorwaarden te verbinden als het hebben van tijdig en grondig overleg met bewoners. Er is echter nu nog steeds onvoldoende verplichting tot overleg. We willen overleg niet alleen verplicht stellen maar ook dat er richtlijnen worden gegeven voor dat overleg. Met de PvDA zal daarom een amendement worden ingediend om gemeenten te verplichten om direct betrokken bewoners in herstructurerings-gebieden tijdig te horen over de voorbereiding en realisatie van stedelijke vernieuwingsprojecten. Tevens vragen we de regering om, in overleg met organisaties als VNG, Aedes en andere partijen, een handvest op te stellen met richtlijnen voor deugdelijk overleg met buurtbewoners. Zodat alle partijen, overheid en bewoners, weten wat ze van dat overleg mogen verwachten."

Woordvoerder: Theo Rietkerk, telefoon 070-3182575 Voor verdere informatie: Bieke Oskam, telefoon 070-3182509