'De Kunst van Skoda': expo Tjechische kunst in Leusden

Carros

'De Kunst van Skoda'

(19 juni 2000)

'De Kunst van Skoda': van 26 juni tim 29 juli in Leusden Skoda organiseert unieke tentoonstelling Tsjechische kunst

Het Koopmanshuis in Leusden, onderdeel van Pon Holdings B.V., staat van maandag 26 juni tot en met zaterdag 29 juli volledig in het teken van hedendaagse Tsjechische kunst. De expositie 'De Kunst van Skoda', medegeorganiseerd door Skoda-importeur Pon Mobiel B.V., biedt een uniek overzicht van vele hoogtepunten uit de Tsjechische beeldende kunst.

Ongeveer twintig Tsjechische kunstenaars, waaronder Jiri Anderle, Vladimir Komârek en Eliska Rozâtovâ, exposeren in totaal ruim honderd werken. Vooral de glaskunst en grafiek, twee kenmerkende disciplines binnen de Tsjechische kunst, zijn ruim vertegenwoordigd, maar ook beeldhouwwerken en schilderijen zijn in Het Koopmanshuis te bewonderen. Maar dat is niet alles. Naast de vele kunstwerken zijn er ook prachtige historische Skoda-automobielen te aanschouwen, waaronder een Laurin & Klement 300 Rennwagen uit 1920 en een 1101 Tudor Cabrio uit 1949. Deze automobielen zijn voor deze gelegenheid door het Skoda Museum uit het Tsjechische Mladâ Boleslav ter beschikking gesteld.

'De Kunst van Skoda' is een titel die zowel op het werk van de Tsjechische kunstenaars slaat als op de tentoongestelde historische automodellen. Dat de kunst van Skoda ook zeker van deze tijd is, benadrukt het beeldmerk van de expositie: een opvallend gedecoreerde Skoda Fabia, Skoda's jongste kunstwerk. Dit decoratiewerk werd speciaal voor deze expositie ontwikkeld door het Nederlandse kunstenaarscollectief Kunst en Vliegwerk en uitgevoerd door het stripingbedrijf HDV uit Amsterdam.

De toegang van deze tentoonstelling is gratis. Belangstellenden kunnen voor meer informatie contact opnemen met Het Koopmanshuis, telefoon 033 - 434 13 20. De openingstijden van de expositie zijn van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur. Op zondag is Het Koopmanshuis gesloten.

'De Kunst van Skoda'
Maandag 26juni tot en met zaterdag 29juli 2000