Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 26-06-2000

Politiebericht Friesland: Friesland 26-06-2000 Politieberichten van 25/6 (13.00 uur) t/m 26/6 (07.00 uur)

Leeuwarden: in totaal 17 aanhoudingen naar aanleiding van Cambuur Excelsior
Op dinsdag 30 mei werd de nacompetitiewedstrijd Cambuur Excelsior gespeeld. Na afloop van de wedstrijd deden zich ongeregeldheden voor. In de politieberichten van 5 juni (07.00 13.00 uur) is melding gemaakt van een viertal aanhoudingen. In de afgelopen weken zijn nog 13 aanhoudingen verricht. Hiermee komt het totaal aantal aangehouden verdachten op 17. De verdachten zijn allen uit Leeuwarden afkomstig. Ze variëren in leeftijd van 15 tot 23 jaar. Het onderzoek is nog niet afgerond, verdere aanhoudingen worden niet uitgesloten. Alle verdachten zijn na verhoor weer vrijgelaten. De politie Midden Friesland werkt met gemiddeld vier tot zes medewerkers aan de zaak. Leeuwarden: melding schietpartij Een 17-jarige Leeuwarder heeft zondag aangifte gedaan, omdat hij beschoten was tijdens een drugstransactie. Hij zou beschoten zijn op de parkeerplaats van de Oldegalileen. De recherche heeft de zaak in onderzoek.

Lemmer: fietsers met elkaar in botsing
Een 54-jarige vrouw uit Lemmer is zondag om 12.00 uur gewond geraakt, toen ze tegen haar naast haar fietsende man botste. De man sloeg op de kruising Van Enden/Slotermeerstraat rechtsaf, terwijl de vrouw rechtdoor fietste. De vrouw raakte gewond aan haar hoofd en werd per ambulance naar het ziekenhuis in Sneek overgebracht.
Leeuwarden: fietsendieven betrapt
Surveillerende agenten zagen zondagmiddag op de Eewal twee mannen op een fiets, waarvan de achterste een fiets op de nek droeg. Toen men de mannen wilde aanhouden, hadden ze zich reeds uit de voeten gemaakt met achterlating van de fiets. Het betreft een Kyoso type Pro Max.
Sneek: diefstal uit bus
Uit een aan de Kerkgracht geparkeerde autobus zijn zondagmiddag twee tassen gestolen. Onbekenden hebben, terwijl de chauffeur in de bus lag te slapen, de bus van buitenaf geopend. In de tassen bevonden zich onder andere een fototoestel en een portemonnee met een geldbedrag. Een 55-jarige inwoner van Kranenburg (D.) deed aangifte.
Drachten: joyriding vrachtauto
De 58-jarige eigenaar uit Gorredijk van een transportbedrijf aan De Roef deed zondag aangifte van joyriding met een vrachtwagen. Onbekenden hebben in de nacht van zaterdag op zondag met de vrachtwagen zonder oplegger ongeveer 400 kilometer gereden en de wagen vervolgens weer in de buurt va het bedrijf achtergelaten. Uit de vrachtwagen werden twee tankkaarten meegenomen.
Leeuwarden: aanhoudingen na vernieling
Een 21-jarige inwoner van Tytsjerk en een 19-jarige inwoner van Makkum zijn zondag om 22.15 uur aangehouden, omdat ze op de Nieuwestad kratten met straatstenen hadden opengebroken en de stenen vervolgens in de gracht gooiden. Beide verdachten werden door surveillerende agenten op heterdaad betrapt.

Heerenveen: vechtpartij met steekwonden
Bij een vechtpartij op de Wielen zondag om 23.15 uur zijn twee personen met een mes licht verwond. Het betrof een 15-jarige en een 25-jarige inwoner van Heerenveen. De gewonden vielen tijdens een vechtpartij, waaraan een groot aantal personen deelnam. Omdat nog onduidelijk is hoe de vechtpartij is ontstaan en wie met een mes heeft gestoken, zal uit nader onderzoek de exacte toedracht moeten blijken.
Franeker: doorrijden na aanrijding onder invloed Een 34-jarige bestuurder uit Franeker is zondag om 23.30 uur aangehouden, omdat hij even daarvoor op de Voorstraat een aanrijding had veroorzaakt en was doorgereden. Op aanwijzingen van de bestuurder met wie hij de aanrijding had gehad, werd de man vervolgens aangehouden. Op het bureau blies hij 725 ug/l Daarvoor en voor het verlaten plaats na aanrijding kreeg hij een proces verbaal en een rijverbod voor 8 uren.

Sneek: man in huis beschoten
Een 52-jarige inwoner van Sneek is zondag om 23.50 uur in zijn woning aan de Kon. Wilhelminastraat beschoten. De man zat in de woonkamer, toen hij een schot aan de achterzijde van zijn woning hoorde. Hij zag echter niets. Kort daarop hoorde hij weer een schot, nu aan de voorzijde van de woning. Hij liet zich vallen en is kruipend de trap opgegaan, waarna hij de politie belde. Deze constateerde dat er in de ruit van de woonkamer een kogelinslag zat. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Drachten: aanhouding na mishandeling
Een 34-jarige man uit Drachten is maandag om 1.10 uur aangehouden nadat hij in een horecapand aan de Noordkade een 18-jarige man uit dezelfde plaats had mishandeld. Het slachtoffer kreeg van de verdachte een vuistslag in het gezicht na een meningsverschil over een geldschuld. Hij moet vermoedelijk drie voortanden missen.
Leeuwarden: onder invloed
Een 46-jarige Leeuwarder is maandag om 03.00 uur op de Schoppershofstraat aangehouden omdat hij onder invloed een auto bestuurde. Omdat de man zich tegen zijn aanhouding verzette, werd hij geboeid naar het bureau overgebracht. Daar blies hij 435 ug/l, hetgeen hem een proces-verbaal en een rijverbod voor 3 uren opleverde. Ook voor de feiten dat zijn auto niet verzekerd was en dat hij zich tegen zijn aanhouding verzette werd de man geverbaliseerd.
Peperga: man slapend langs A32
Rond middernacht kreeg de politie een melding dat er een man op de rijbaan van de A32 ter hoogte van Peperga zou lopen. Toen men ter plaatse kwam vond men een 20-jarige inwoner van Oldemarkt slapend op de vluchtstrook. Hij verklaarde geen idee te hebben hoe hij daar terecht was gekomen. Hij had een feestje gevierd in Wolvega. De man werd met een proces-verbaal op zak door de politie thuis afgeleverd.
Oldeholtpade: loslopende lama's
Maandagnacht zijn in Oldeholtpade 10 lama's aan de wandel gegaan. Na een melding werden de dieren aangetroffen op de Hoofdweg. De 45-jarige eigenaar was inmiddels gewaarschuwd en wist de beesten met een emmertje bix mee te lokken naar het weiland waar ze via een loszittend toegangshek waren ontsnapt. Leeuwarden: schietpartij Op de Magnoliastraat is zondag om 23.45 uur een 27-jarige Leeuwarder beschoten. Aan de schietpartij zou een ruzie en een vechtpartij in een horecagelegenheid aan de Troelstraweg vooraf zijn gegaan, waarbij een 36-jarige inwoner van Leeuwarden betrokken was. Bij de woning van deze man vond kort daarna een schietincident plaats. De 27-jarige man, die toevallig in de woning verbleef, liep naar buiten toen hij vanuit een passerende auto werd beschoten. De man bleef daarbij overigens ongedeerd. De persoon die er van verdacht wordt te hebben geschoten, is voortvluchtig.
Bureau Voorlichting & PR: 058 8808272