Fnv Horecabond wil geen statiegeld op Chinezen

FNV

FNV Horecabond wil geen statiegeld op Chinezen
Horecabond - (b.prowell@horecabond.nl)

De FNV Horecabond heeft bij de mede-ondertekende partners van het ‘Convenant Personeelsvoorziening Chinees-Indische Horeca' opgezegd nog voor het convenant per 1 juli a.s. in werking kan treden. Reden voor de opzegging is de ontbindende voorwaarde die in het convenant was opgenomen rond waarborgsommen voor Chinese werknemers. De FNV Horecabond wil graag een nieuw convenant afsluiten om de problemen in de Chinees-Indische Horeca op te lossen. Het Convenant Personeelsvoorziening zou vanaf 1 juli 2000 voorzien in het aantrekken van koks uit China voor een periode van maximaal 2,5 jaar om het personeelstekort in de Chinees-Indische horeca op te vangen. Koninklijk Horeca Nederland, Arbeidsvoorziening, CNV Bedrijvenbond en FNV Horecabond ondertekende op 10 mei het convenant. In artikel 23 was, op aandringen van de FNV Horecabond, een ontbindende voorwaarde opgenomen rond ‘financiële belemmeringen' die naar Nederland te detacheren Chinese koks zullen gaan ondervinden.

Op 9 mei kreeg de FNV Horecabond informatie dat aan te detacheren Chinese werknemers een aanzienlijke financiële bijdrage gevraagd zou worden. Dit zou berusten op een overeenkomst tussen het uitzendbureau in China en Koninklijk Horeca Nederland, de werkgeversorganisatie. Gebleken is dat de te detacheren Chinese koks een ‘waarborgsom' moeten betalen aan het Chinese uitzendbureau.. Tevens bleek dat Arbeidsvoorziening bekend was met dit feit.

De FNV Horecabond is het principieel oneens met deze maatregel. Een waarborgsom, ter hoogte van zo'n anderhalf Chinees jaarsalaris(fl. 5000,-), om terugkeer naar China te garanderen, verhoudt zich volgens de bond niet met het Nederlands recht. Het leidt tot ongewenste financiële afhankelijkheid aan anderen. Dat was reden om het convenant op te zeggen voordat het per 1 juli 2000 in werking kan treden.

In het nieuw op te stellen convenant vindt de FNV Horecabond het van belang dat er geen sprake is van waarborgsommen en dat de aan te trekken Chinese werknemers hun kennis dienen door te geven aan Nederlandse werknemers. Verder vindt de bond dat deze Chinese werknemers dienen te werken bij Chinees-Indische horecabedrijven die de CAO Horeca integraal toepassen.

Meer nieuws? Ga naar www.fnv.nl/nieuws of www.fnv.nl/horecabond.