Gedupeerde ondernemers Enschede richten eigen vereniging op

Datum nieuwsfeit: 27-06-2000
MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

27-06-2000
Gedupeerde ondernemers Enschede richten eigen vereniging op De hulpverlening aan ondernemers uit het Enschedese rampgebied komt steeds beter op gang. De helpdesk en accountmanagers bieden steun bij het zoeken naar vervangende huisvesting en in contacten met verzekeraars en banken. Op initiatief van MKB-Nederland hebben de gedupeerde ondernemers van de vuurwerkramp een eigen vereniging opgericht.

Ruim driehonderd bedrijven hebben zich sinds de openstelling aangemeld bij de helpdesk voor getroffen Enschedese ondernemers. Een groot deel van de vragen ging over hoe verzekeringen omgaan met geleden schade. Daar is veel onduidelijkheid over. Ondernemers die niet zijn verzekerd krijgen ondersteuning van het Bureau Coördinatie Expertise. Het fonds van de Stichting financiële opvang getroffen ondernemers betaalt de kosten. Over de dekking van de ondernemersschade zullen betrokken partijen overleggen zodra er zicht is op de totale omvang. Op dit moment wordt die geschat op 513 miljoen gulden (bedrijfsschade en inkomensderving). MKB-Nederland heeft in nauw overleg met de Kamer van Koophandel het initiatief genomen een vereniging op te richten om de collectieve belangen van de gedupeerde bedrijven zo goed mogelijk te behartigen. Alle getroffen ondernemers kunnen zich hierbij aansluiten.

Veel werk hebben de accountmanagers aan het ondersteunen van ondernemers die vervangende huisvesting zoeken. Bij de helpdesk hebben zich ook diverse personen en bedrijven gemeld die ruimte beschikbaar stellen. Niet in alle gevallen is deze echter geschikt. Vooral kleinere bedrijven ondervinden barrières. Dat heeft alles te maken met vaak hogere huurlasten en de onzekere financiële situatie waarin ze zich bevinden. Als er geen andere voorzieningen zijn, kan een beroep worden gedaan op het noodfonds. Voor maximaal één jaar krijgt de ondernemer het verschil tussen de oude en nieuwe huurprijs gecompenseerd. Banken hebben zich bereid verklaard de regels rondom kredietverlening en borgstellingen soepel toe te passen. Ook hier springt het noodfonds bij als aanvullende kredieten noodzakelijk blijken.

Informatie: coördinerend accountmanager A. van Rooij en regionaal secretaris H. Bakker, kantoor Apeldoorn, tel: 055-5789555 of per email.

Informatie: H.Bakker