HP introduceert nieuwe internetsoftware en -diensten

Datum nieuwsfeit: 27-06-2000
00087

HP INTRODUCEERT NIEUWE INTERNETSOFTWARE EN -DIENSTEN, GROTE RELEASE VAN HP-UX PLATFORM

Amstelveen, 27 juni 2000 - Hewlett-Packard breidt zijn portfolio end-to-end internetsoftware en -diensten uit. De nieuwe oplossingen vereenvoudigen het bouwen en inzetten van hoog betrouwbare, veilige internetomgevingen.

Het portfolio van HP bestaat uit vooraf geteste, geïntegreerde en gecertificeerde componenten van HP en zijn partners. De volgende nieuwe producten, diensten, technologieën en oplossingen vormen een uitbreiding op het toch al uitgebreide softwareportfolio van HP:

* HP-UX 11i is een grote release van het UNIX-besturingssysteem van HP. HP-UX 11i is uitgebreid met nieuwe technologieën voor internet, beveiliging, netwerken, prestaties en beschikbaarheid. Het versnelt de prestaties van Java-applicaties, kan meer gebruikers aan en biedt een lagere totale cost-of-ownership dan vergelijkbare systemen op basis van Solaris. HP-UX 11i vereenvoudigt de overgang van Windows NT- en Linuxapplicaties naar HP-UX. Daarnaast is het het eerste belangrijke besturingssysteem dat optioneel hosted software biedt tegen interne en externe aanvallen. De nieuwe HP ServiceControl Manager laat systeembeheerders verschillende HP-UX systemen beheren vanaf een enkel punt en vergroot zo de productiviteit.
* Een eigen adviesafdeling die gebruikers helpt informatiebeveiliging te positioneren als kerntaak binnen de bedrijfsstrategie. In HP's benadering is beveiliging meer dan het buitensluiten van niet-geautoriseerde mensen. Het gaat ook om het binnenlaten van de juiste mensen om hen vervolgens toegang te geven tot de juiste onderdelen. HP-experts helpen bij het plannen en toepassen van oplossingen, waaronder HP Praesidium-producten en partneroplossingen. Deze oplossingen zorgen momenteel al voor de beveiliging van $7 biljoen die omgaat in e-banking wereldwijd. De nieuwe adviespraktijk biedt ook Risk Management Services, E-Security Strategy Services, E-Enabling Security Services en E-Security Infrastructure Services.
* Maatwerk e-oplossingen op het gebied van engineering, integreren, leveren en onderhouden van e-serviceoplossingen. 1400 software engineers combineren vooraf geïntegreerde, geteste en gecertificeerde applicaties van HP en zijn partners met bewezen methodes. Hiermee helpen zij gebruikers sneller de markt te betreden zonder het budget te overschrijden. Voor elk e-project wordt een projectmanager van
HP aangewezen als eindverantwoordelijke en centraal aanspreekpunt.
* HP WebQoS 2.2 is een uitgebreide versie van HP's quality-of-service product, waarmee organisaties de klantentrouw kunnen vergroten. Deze nieuwe versie ondersteunt meer besturingssystemen en biedt gebruikers sneller, eenvoudiger en meer persoonlijke oplossingen, inclusief mogelijkheden voor verticale markten. Het lost ook 'denial of service'-aanvallen op en maakt efficiënter gebruik van capaciteit en bronnen mogelijk. De eerste verticale marktoplossing voor detaillisten omvat integratie met HP's end-to-end beheeroplossing, HP OpenView en Agilents Firehunter voor visualisatie van en rapportage over servicekwaliteit. Ook softwaretools van Blue Martine, F5 en Mercury Interactive zijn geïntegreerd.

* Het e-speak Open Software platform bestaat uit de e-speak Service Framework Specification, een blauwdruk voor het creëren van e-services, en de e-speak Service Engine, software voor het implementeren van de specificatie. E-speak verbindt (potentiële) klanten met leveranciers. Ook zorgt e-speak ervoor dat e-services elkaar eenvoudig en dynamisch kunnen ontdekken, met elkaar kunnen onderhandelen om aan specifieke verzoeken te voldoen, hun eigen gebruik in de gaten houden en zichzelf indien nodig toevoegen aan geavanceerde diensten. Pilot-gebruikers zijn onder meer Elisa, Hitel, SpinCircuit en Telia. Er zijn meer dan 10.000 geregistreerde e-speakontwikkelaars wereldwijd en de open source code is 13.000 keer gedownload. Tenslotte heeft HP $1,3 miljoen toegezegd aan Amerikaanse universiteiten voor onderzoeks- en onderwijsprogramma's over e-services en e-speak.

HP investeert in strategische software-infrastructuur op het gebied van service- management, beveiliging, bedrijfsprocestechnologieën, voice connection en besturingssystemen. Gebruikers kunnen deze oplossingen kopen of toegang krijgen tot de mogelijkheden via HP's 'utility computing'-diensten. Deze diensten bieden computingkracht op een pay-for-use basis.

Informatie over Hewlett-Packard is te vinden op www.hp.nl.

Hewlett-Packard is een toonaangevende leverancier van oplossingen en services voor computing en imaging voor zakelijke gebruikers en thuisgebruikers. De activiteiten van HP zijn gericht op het maximaal benutten van de mogelijkheden van internet voor zijn gebruikers en de verspreiding van elektronische diensten.

HP heeft 85.400 werknemers in dienst en behaalde in 1999 een omzet van circa
42,4 miljard dollar. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. De omzet van Hewlett-Packard Nederland bedroeg in 1999 ruim 2 miljard gulden.

Noot voor redacties