Stemming over de herindeling West-Overijssel

Datum nieuwsfeit: 27-06-2000

Den Haag, 27 juni

Dinsdag heeft in de Eerste Kamer de beraadslaging en stemming over de herindeling West-Overijssel plaatsgevonden.

In het wetsvoorstel zijn zonder meer goede elementen terug te vinden, maar daarnaast zijn er ernstige bedenkingen:
a) de zorgvuldigheid die een wetsvoorstel vereist in zijn argumentatie is niet aanwezig;
b) Avereest dient evenzeer als Ommen en Staphorst zelfstandig te blijven;
c) de herindeling van Noordwest-Overijsssel ligt niet voor de hand op de wijze zoals voorgesteld.

Daarbij heeft het de CDA-fractie een motie voorbereid, waarin de regering verzocht wordt bij komende wetsvoorstellen inzake herindeling zich te beperken tot kleinere, meer homogene gebieden, teneinde eemneindafweging mogelijk te maken voor elk van de resterende gemeenten.

Als overweging gold daarbij dat in het onderhavige voorstel het gemeentelijk draagvlak voor bepaalde onderdelen van het voorstel zeer gering is en dat de argumentatie voor verschillende onderdelen in samenhang bezien onvoldoende onderbouwd is en evenmin consistent. De regeringsfracties wensten die overwegingen niet te onderschrijven en om die reden is de motie niet ingediend.
Het moge duidelijk zijn dat ook de CDA-fractie heeft geworsteld bij de afweging tussen de aanvaardbare en de minder goede elementen van het totale wetsvoorstel.
Alles afwegende heeft de CDA-fractie tegen het wetsvoorstel gestemd.
Nadere informatie:
de heer J.J.L. Pastoor, telefoon telefoon 06 - 51 23 63 19