FNV: Koppen kamerleden voor arbeidsomstandigheden?

Datum nieuwsfeit: 27-06-2000

FNV

FNV: Koppen kamerleden voor arbeidsomstandigheden?
De FNV en de Schone Kleren Kampagne (SKK) roepen Tweede Kamerleden op om te koppen voor betere arbeidsomstandigheden voor de werknemers die sportartikelen maken. Dat kunnen zij doen door zich op 27 juni a.s. op weg naar of van de Kamer op de Hofplaats te laten vereeuwigen. Middels een computer wordt hun beeltenis ter plekke in een kaart gezet waardoor zij ofwel een kopbal geven of als scheidsrechter een rode kaart uitdelen.

Tijdens de EK voeren de FNV en de SKK campagne voor de werknemers in Azië en Zuid-Amerika die deze sportartikelen hebben gemaakt. De arbeidsomstandigheden van de makers van o.a. sportkleding en voetbalschoenen zijn veelal allerbelabberdst. Werknemers en werkneemsters werken vaak onder onveilige en ongezonde omstandigheden en werkweken van meer dan 80 uur zijn geen uitzondering. Bovendien staan de bedragen die grote sportmerken als Nike en Adidas besteden aan hun werknemers in schril contrast tot de miljoenen die deze multinationals uitgeven aan reclame.

De zogenaamde 'funfoto-actie' is onderdeel van de campagne voor betere werkomstandigheden. De actiekaarten worden ingezet om te koppen voor betere arbeidsomstandigheden of een rode kaart te geven aan Adidas, Euro 2000 of de KNVB. De dug-outs waar de foto's/ansichtkaarten kunnen worden gemaakt staan van 12:00 tot 18.00u op de Hofplaats in Den Haag.

Meer informatie:
FNV Voorlichting, Ditte Papousek 020-5816551 of 06-20448676