Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Kamers van Koophandel tegen afgeslankte plannen HSL-Oost

Datum nieuwsfeit: 27-06-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
PERSBERICHT


27 juni 2000

Kamers van Koophandel tegen afgeslankte plannen

HSL-OOST MOET OVER VIER SPOREN

De Kamers van Koophandel Amsterdam, Utrecht en Centraal Gelderland hebben grote bedenkingen bij het uitgelekte voornemen van het kabinet om de HSL-Oost te laten rijden over bestaand spoor.
De ministers Netelenbos en Pronk willen de HSL-Oost laten rijden over de bestaande spoorlijnen op het traject Schiphol-Amsterdam-Utrecht-Arnhem richting Duitse grens.
De reden die hiervoor wordt aangegeven is dat volgens een recent uitgevoerde studie van het ministerie de groei van het aantal reizigers relatief beperkt is.
De Kamers van Koophandel zijn van mening dat de HSL meer is dan een snelle spoor-verbinding. Een halfslachtige Nederlandse invulling haalt het internationale imago onderuit en levert geen bijdrage aan het capaciteitsprobleem.

Het argument van het aantal reizigers is volgens de Kamers van Koophandel zeker geen reden om de viersporen-variant te laten vallen. Het aantal reizigers op het traject Amsterdam-Utrecht-Arnhem is momenteel al zo groot, dat ook zonder de komst van een HSL op dit traject vier sporen nodig zijn. Nu al zijn stoptreinen geschrapt om conflicten te voorkomen. Verder zijn vraagtekens te zetten bij de voorgespiegelde kostenbesparing die de tweesporen-variant op zou leveren. Niet alle kosten die de tweesporen-variant met zich meebrengt zijn in de berekeningen meegenomen. De verwachting is dat niet uitbreiden van de lijn leidt tot hoge onvoorziene kosten.

Tenslotte is door het niet aanleggen van extra spoor een drastische aanpassing van de dienstregeling noodzakelijk. Dit zogeheten homogeniseren verslechtert de kwaliteit van het regionale en nationale treinverkeer aanzienlijk wat grote gevolgen heeft voor projecten als Randstadspoor. De afname van de kwaliteit van het openbaar vervoer heeft een negatief effect op het gebruik ervan. Hiermee is bij de afweging tussen de verschillende varianten geen rekening gehouden.

Op dit moment zijn door het ontbreken van gegevens de verschillende varianten niet goed met elkaar vergelijkbaar. De Kamers van Koophandel pleiten er dan ook voor dat de ministers de complete kosten-batenanalyse laten maken van de tweesporen- en viersporen-variant, zodat op basis van dezelfde aannames een goede vergelijking mogelijk wordt. Op basis van een herziene, eerlijke vergelijking zal volgens de Kamers van Koophandel het kabinet niets anders kunnen doen dan kiezen voor een volwaardige uitvoering van de HSL-Oost over vier sporen.

Noot voor redacties

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie