SAP en webMethods breiden strategische samenwerking uit

Datum nieuwsfeit: 27-06-2000
SAP en webMethods breiden strategische samenwerking uit; webMethods gekozen tot SAP's EAI (enterprise applicatie-integratie)-leverancier voor SAP Business Connector

Daarnaast zal webMethods haar B2Bi-technologie leveren om de integratie van afnemers en toeleveranciers met elektronische marktplaatsen te stroomlijnen

Hilversum, 27 juni 2000 - webMethods (Nasdaq: WEBM), een toonaangevende leverancier van oplossingen voor business-to-business integratie (B2Bi) en SAP (NYSE: SAP), marktleider op het gebied van bedrijfsbrede zakelijke software, hebben een uitbreiding van hun reeds bestaande samenwerkingsovereenkomst getekend. Onder de voorwaarden van de overeenkomst zal webMethods de leverancier worden van de EAI (enterprise applicatie-integratie)-technologie voor de SAP Business Connector. Daarmee kunnen klanten van SAP hun enterprise applicaties van andere leveranciers integreren met de mySAP.com marktplaatsen.

Nu steeds meer bedrijven hun IT-infrastructuren pogen te stroomlijnen, streven ze naar manieren om hun bestaande investeringen in IT te gebruiken om de functionaliteit van hun bestaande systemen uit te breiden. Om deze verschillende interne applicaties te integreren met SAP-systemen, hebben klanten een snelle integratieoplossing nodig die ze in staat stelt om hun bestaande data naadloos te gebruiken voor het automatiseren van zakelijke processen. webMethods B2B Integratie Modules werken samen met de SAP Business Connector en bieden SAP e-commerce-klanten de mogelijkheid om directe verbindingen te maken van hun SAP-systemen naar talloze enterprise applicaties van andere leveranciers, zoals Baan, Oracle en PeopleSoft.

Daarnaast, om het groeiende aantal niet-SAP klanten die met de mySAP.com marktplaatsen willen integreren ter wille te zijn, zal webMethods haar B2Bi software-infrastructuur leveren om deze afnemers en aanbieders te koppelen. De relatie met webMethods ondersteunt SAP bij het vergroten van het bereik van mySAP.com marktplaatsen. De twee bedrijven zullen gezamenlijke verkoop- en marketingactiviteiten opzetten in deze gebieden.

“Nu SAP webMethods' producten op de markt brengt, hebben we onze bestaande relatie met hen uitgebreid en hebben we de banden met webMethods versterkt, zodat we zowel SAP- als niet-SAP-klanten kunnen bereiken die van belang zijn voor de groei van onze strategie,” zegt Karl-Heinz Hess, extended executive board member van SAP. “SAP werkt al meer dan twee jaar samen met webMethods om onze infrastructuur voor B2B e-commerce te ontwikkelen en we zien er naar uit om deze samenwerking uit te breiden om klanten een oplossing te bieden waarmee ze hun interne toepassingen naadloos kunnen integreren.”

“Zoals de uitbreiding van onze samenwerking aantoont, erkent SAP de kracht van webMethods' oplossingen als belangrijke componenten van hun Internetstrategie en hun strategie voor applicatieintegratie,” zegt Phillip Merrick, CEO en president van webMethods. “webMethods krachtige, flexibele en open oplossingen stellen SAP in staat om een snelle integratieoplossing voor de verbinding met mySAP.com software, niet-SAP systemen en mySAP.com marktplaatsen aan te bieden. Door ook andere webMethods producten aan te bieden in combinatie met de Business Connector, reikt SAP belangrijke webMethods B2B-technologie aan haar huidige en toekomstige klantenbestand aan om hun e-commerce initiatieven mogelijk te maken.

webMethods en SAP sloten in maart 1999 een strategische samenwerkingsovereenkomst om gezamenlijk de SAP Business Connector te ontwikkelen en te leveren. De technologie van webMethods vormt de basis voor de SAP Business Connector, die alle componenten van mySAP.com in staat stelt om XML te begrijpen en te verwerken. Op dit moment hebben meer dan
1500 SAP-klanten de Business Connector gedownload om gezamenlijke business-to-business scenario's te faciliteren, zoals het versturen van catalogusinformatie, het beheren van inkooporders en controles op beschikbaarheidbeloften, het bevestigen van de ontvangst van inkooporders en de afhandeling van facturen.

webMethods-technologie bevindt zich ook in het hart van SAP's certificeringsprogramma voor XML-communicatie met mySAP.com. De SAP Business Connector stelt alle componenten van mySAP.com in staat om XML te begrijpen. mySAP.com Software en Service partners die met mySAP.com integreren via XML, kunnen door SAP worden gecertificeerd.

Over webMethods

webMethods (Nasdaq: WEBM) is een toonaangevende leverancier van software-oplossingen voor business-to-business integratie (B2Bi). webMethods' B2B™ productlijn is gebaseerd op open Internetstandaarden. De producten bieden aan wereldwijde top-2000-bedrijven en aan B2B-Internetmarktplaatsen de mogelijkheid om klanten, leveranciers en partners met elkaar te verbinden tot een real-time handelsnetwerk. webMethods B2B™ stelt bedrijven in staat om nieuwe bronnen van inkomsten te genereren, de banden met klanten te verstevigen en om inefficiënties in de distributieketen substantieel te verminderen.

webMethods, Inc. is in 1996 opgericht door Phillip Merrick. Het hoofdkantoor bevindt zich in Fairfax, Virginia, het Europese hoofdkantoor in Hilversum. webMethods heeft meer dan 160 klanten wereldwijd, zowel gerenommeerde multinationals zoals Dell, Eastman Chemical, Lucent en W.W. Grainger als belangrijke Internetmarktplaatsen, waaronder e-STEEL en ChemConnect. Strategische partners van webMethods zijn onder andere Ariba, Deloitte Consulting, EDS, KPMG, Microsoft, Sterling Commerce en SAP AG. Nieuws en informatie over webMethods zijn beschikbaar op www.webmethods.com

Over SAP

SAP, wereldwijd marktleider op het gebied van bedrijfsbrede zakelijke software, gebruikt de kracht van haar branche-georiënteerde oplossingen voor de realisatie van mySAP.com. mySAP.com is een open interactieve zakelijke omgeving, waarmee organisaties van iedere omvang het Internet kunnen gebruiken. Hierdoor zijn hun medewerkers, klanten en partners optimaal toegerust om met een gepersonaliseerde toepassing te profiteren van de opkomende Internet-economie. Met mySAP.com kunnen organisaties het Internet gebruiken om efficiënter en sneller te werken door een optimaal beheer van de Supply Chain, het onderhouden van strategische partnerships, een kortere introductieperiode voor nieuwe producten en diensten, het delen van digitale informatie en het verhogen van de productiviteit en de aandeelhouderswaarde.

SAP is genoteerd aan diverse beurzen, inclusief die van Frankfurt en New York, onder het symbool SAP. Meer informatie over SAP is te vinden op www.sap.com/.

Voor meer informatie:

webMethods, Jill Latta, marketing manager Europe,
telefoon: +31 (0)35 646 2627, e-mail: (jlatta@webmethods.com)
Footprint Marketing, Annemieke van Herk, public relations, telefoon: +31 (0)20 417 71 77, e-mail: (annemieke@footprint.nl)