Belangenconflict dreigt in Vlaamse onderwijspensioenkwestie

Datum nieuwsfeit: 27-06-2000
Volksunie

Vandenbroucke speelt met vuur: belangenconflict dreigt (27/06/00)

PERSMEDEDELING VANDENBROUCKE SPEELT MET VUUR: BELANGENCONFLICT DREIGT In antwoord op een reeks actuele vragen, waarbij Vlaams parlementslid Dirk De Cock de spits afbeet, bevestigde Vlaams minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten vandaag in het Vlaams Parlement dat federaal minister van Sociale Zaken en Pensioenen Frank Vandenbroucke het niet nodig achtte haar officieel op de hoogte te brengen van de nochtans belangrijke wijziging die hij via het ontwerp van sociale programmawet wenst aan te brengen aan de huidige pensioenregeling van het Vlaamse onderwijspersoneel.

Naar aanleiding van dit conflict tussen Vlaams minister Marleen Vanderpoorten en federaal minister Frank Vandenbroucke, stelt de VU-ID fractie nogmaals vast dat de communicatie en het overleg tussen federale en Vlaamse ministers niet verloopt zoals dit hoort te zijn in een confederale staatsstructuur met gelijkwaardige partners die mekaar respecteren. Op die wijze stelt dit overlegmodel zichzelf onvermijdelijk in vraag.

De VU-ID fractie tilt ook zwaar aan de wijze - via een programmawet - en het tijdstip - juist voor een welverdiende schoolvakantie - waarop federaal minister Vandenbroucke de maatregel wenst in te voeren en vindt dat dit op een onbehoorlijke wijze het belangrijke Vlaamse sociale overleg met de onderwijsvakbonden hypothekeert, dat in het najaar doorgaat over de maatregelen tot herwaardering en stimulering van het ambt van leerkracht.

De VU-ID fractie benadrukt dat in de discussie over behoud of wijziging van de bestaande pensioenregeling van het Vlaams onderwijspersoneel, men niet alleen oog moet hebben voor de financiële kostprijs, maar eveneens voor het sociale aspect en zeker voor de educatieve weerslag ervan.

Vandenbroucke tracht de Vlaamse bevoegdheid inzake de zgn. terbeschikkingstelling (TBS) te omzeilen door degenen die beroep doen op het stelsel financieel te sanctioneren. Indien hij voet bij stuk houdt, rest de Vlaamse regering echter nog steeds de mogelijkheid tot het inroepen van een belangenconflict.

Tenslotte toont het huidige beleidsconflict aan dat ook wat onderwijs betreft, de huidige bevoegdheidsverdeling onvolkomen is. De VU-ID fractie vindt dan ook dat de Vlaamse Gemeenschap bevoegd moet worden over alle aspecten van het onderwijsbeleid, met inbegrip van de volledige loon- en pensioenproblematiek van het Vlaams onderwijspersoneel.

Auteur:
Dirk De Cock