VNO-NCW: Voorstel ondernemerspakket moet vervolg krijgen

Datum nieuwsfeit: 27-06-2000
Vereniging VNO-NCW

Afdeling Public Relations VNO-NCW

Adres/Address
'Malietoren'
Bezuidenhoutseweg 12
Telefoon/Phone
..-31 (0)70 349 01 67
Telefax/Fax
..-31(0)70 349 01 77
Postadres/Postal Address
2509 AA Den Haag
communicatie@vno-ncw.nl

VNO-NCW: Wetsvoorstel ondernemerspakket moet vervolg krijgen

Den Haag, 27 juni 2000 - Het wetsvoorstel Ondernemerspakket 2001 dat vandaag bij de Tweede Kamer is ingediend, neemt een aantal bestaande fiscale knelpunten voor ondernemingen weg. Hiermee is het karwei echter nog niet af. Zo wordt weliswaar voorgesteld de kapitaalsbelasting verder te verlagen, maar dat is niet meer dan een stap op weg naar noodzakelijke afschaffing.

Dat zegt de ondernemingsorganisatie VNO-NCW in een reactie op het wetsvoorstel, dat is gebaseerd op het rapport "Belastingen bedrijfsleven 21e eeuw". In dit rapport hebben overheid en bedrijfsleven, op verzoek van de staatssecretaris van Financiën, gezamenlijk voorstellen gedaan voor een budgettair neutrale vernieuwing van fiscale regelingen voor ondernemers.

Behalve de verlaging van de kapitaalsbelasting zijn andere positieve punten: de omvorming van de vervangingsreserve tot een herinvesteringsreserve en de verruiming van de fiscale regeling voor bedrijfsopvolging tot niet-familieleden.

VNO-NCW voegt daar wel onmiddellijk aan toe dat met deze herschikking het karwei niet af is. De ondernemingsorganisatie heeft nog steeds groot bezwaar tegen de meesleepregeling in de Belastingherziening 2001, die familieondernemingen onevenredig hard aanpakt. Door die regeling wordt privé-vermogen dat in de familieonderneming wordt gebruikt, veel zwaarder belast dan ander particulier belegd vermogen.

Voor een goed en concurrerend ondernemersklimaat in Nederland vindt VNO-NCW het verder noodzakelijk dat de kapitaalsbelasting wordt afgeschaft, dat de successierechten op een vererfde onderneming worden verlaagd en dat het tarief van de vennootschapsbelasting wordt verlaagd naar een internationaal concurrerend niveau.