Documentaire 'De Posttrein' in NOS-studio sport

d.d. : 27 juni 2000
Nr. : FILLIN "Nummer Persbericht:"211

DOCUMENTAIRE ‘DE POSTTREIN' IN NOS-STUDIO SPORT

Woensdag 28 juni zendt NOS-Studio Sport (19.00-19.50 uur) op TV2 de documentaire ‘De Posttrein' uit. In deze documentaire wordt een portret gegeven van de ploeg Post, die eind jaren zeventig, begin jaren tachtig de ploegentijdrit volledig domineerde.

Eén van de meest spectaculaire onderdelen van de wielersport is de ploegentijdrit op de weg. Het is in de ploegentijdrit dat complete teams de strijd met elkaar aangaan. Niet alleen de individuele klasse van de renners geeft de doorslag, maar ook de mate van collectiviteit en teamgeest. De ploeg die lange tijd op eenzame hoogte stond in deze lastige discipline was de TI/RALEIGH-ploeg onder leiding van Peter Post. Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig domineerde deze ploeg de ploegentijdrit volkomen. Zelfs de ongenaakbare Bernard Hinault moest met zijn Renault-team regelmatig het onderspit delven. En in 1980 vormde de overmacht van de TI/RALEIGH-ploeg in de twee ploegentijdritten de basis voor de Tourzege van Joop Zoetemelk.

Ter gelegenheid van de terugkeer van de ploegentijdritten - na vijf jaar afwezigheid in het schema van de Tour de France, heeft de NOS het team uit 1980 (met mannen als Raas, Knetemann, Zoetemelk en Lubberding) eens onder de loep genomen. Alle betrokkenen uit die tijd met uitzondering van de inmiddels overleden Bert Oosterbosch praten openhartig over de talrijke facetten die bij een ploegentijdrit een rol spelen, zoals opofferingsgezindheid, egoïsme, elkaar de huid vol schelden, de boel belazeren, presteren onder druk en sterven in het wiel. De film biedt kortom een uniek zicht op het mechanisme van een ploeg die, zowel door voor- als tegenstanders, ‘de trein' werd genoemd.

De Posttrein is een productie van Zeppers Film & TV, in coproductie met NOS en Wereldomroep.

Regie: Mart Dominicus
Productie: Zeppers Film en TV

NOS-TELEVISIE PROGRAMMA-INFORMATIE WOENSDAG 28 JUNI 2000

TV2

HUIS VAN ORANJE

Herhaling (10.50-12.00 uur) van de uitzending van gisteren.

NOS-SPORTJOURNAAL

In het NOS-Sportjournaal (18.43-18.51 uur) beelden van het tennistoernooi van Wimbledon.

NOS-STUDIO SPORT

NOS-Studio Sport (19.00-19.50 uur) zendt de documentaire De Posttrein uit (zie voor informatie de eerste pagina van dit persbericht).

EK JOURNAAL

In het EK Journaal (19.55-20.15 uur) aandacht voor de voorbereiding van het Nederlands elftal op de halve finale tegen Italië.

FRANKRIJK-PORTUGAL

Rechtstreeks verslag (20.20-22.40 uur) van de halve finale tijdens het Europees Kampioenschap voetbal tussen Frankrijk en Portugal. Commentator is Frank Snoeks, de analyse wordt verzorgd door Hans Kraay.

HUIS VAN ORANJE

In Huis van Oranje (22.45-23.55 uur) is te gast Huub Stevens, trainer van Schalke '04. Leo Beenhakker analyseert de komende tegenstander van Nederland: Italië.

NOS-SPORTJOURNAAL

In het NOS-Sportjournaal (00.03-00.13 uur) beelden van het tennistoernooi van Wimbledon.

Voorlichting NOS Radio en Televisie
Fred de Vries